market kalathi

Νέα συνάντηση για τον Καταναλωτικό Συνεταιρισμό της Ξάνθης την Παρασκευή. Προχωρά το καταστατικό.

10 Απριλίου 201414:25

Την Παρασκευή 11 Απριλίου 2014, ώρα 8.00μμ στο Ξενοδοχείο Δημόκριτος, συνεχίζεται η συζήτηση για το Καταστατικό του υπό ίδρυση καταναλωτικού συνεταιρισμού της Ξάνθης.

Σύμφωνα με την ενημέρωση των υπευθύνων, το καταστατικό είναι βασισμένο στις 7 συγχρονες αρχές των συνεταιρισμών

1.Αυτόβουλη, Εθελούσια, Εθελοντική και ανοικτή συμμετοχή

2.Δημοκρατικός έλεγχος των µελών

3.Οικονομική συμμετοχή των µελών

4. Αυτονομία και ανεξαρτησία

5.Εκπαίδευση, κατάρτιση και πληροφόρηση

6.Συνεργασία μεταξύ συνεταιριστικών εταιρειών

7.Κοινοτικό ενδιαφέρον

Πρότυπο προς συζήτηση είναι το καταστατικό  του Bioscoop στη Θεσσαλονικη.

Ίδρυση Καταναλωτικού Συνεταιρισμού στην Ξάνθη

Στην ιδρυτική τους διακήρυξη τα μέλη του συνεταιρισμού αναφέρουν:

Έχει ξεκινήσει η πρωτοβουλία για την ίδρυση του Καταναλωτικού Συνεταιρισμού Ξάνθης (ΚΣΞ) Στόχος να φτιάξουμε ένα παντοπωλείο – μίνι μάρκετ από όπου θα προμηθευόμαστε τα είδη πρώτης ανάγκης (με λίγους κωδικούς στην αρχή).   Σκοπός να διαθέτουμε ντόπια προϊόντα χωρίς μεσάζοντες , στηρίζοντας ντόπιους και εγχώριους παραγωγούς και βιοτέχνες, ελέγχοντας ταυτόχρονα την ποιότητα. Ο τζίρος και το όφελος που θα δημιουργείται  καταρχήν να μένει στην πόλη μας και κατά δεύτερον να χρησιμοποιείται για να καλύπτει άλλες ανάγκες των μελών αλλά και της τοπικής κοινωνίας.(πάντως όχι να δίνει μέρισμα στα μέλη) .

Ο ΚΣΞ θα είναι αστική μη κερδοσκοπική επιχείρηση περιορισμένης ευθύνης βάση του νόμου 1667/1986 και προϋποθέτει τουλάχιστον 100 μέλη.(σήμερα είμαστε 80). Όσο αναφορά την συνεταιριστική μερίδα  θα είναι μέχρι  50 ευρώ .Η προσπάθεια αυτή γίνεται στα πλαίσια της κοινωνικής και αλληλέγγυας  οικονομίας. Η κοινωνική οικονομία περιλαμβάνει ό,τι δεν είναι κρατικό και ιδιωτικό και έχει να κάνει με συνεταιριστικές πρωτοβουλίες και συλλογικές προσπάθειες. Παγκόσμιο  συνεταιριστικό πρότυπο είναι o όμιλος Modragon  στη χώρα των Βάσκων στην Ισπανία. Σε μια περιοχή 88.000 κατοίκων οι συνεταιριστικές επιχειρήσεις που λειτουργούν   έχουν φτιάξει τον όμιλο Modragon που περιλαμβάνει εκτός από τις βιομηχανίες, τράπεζα, νοσοκομείο, πανεπιστήμιο, ερευνητικό κέντρο παρέχοντας στα μέλη του εργασία, υγεία και παιδεία.

Σκεφτείτε ότι κάθε τετραμελής οικογένεια ξοδεύει τουλάχιστον 200 ευρώ κάθε μήνα για είδη διατροφής και πρώτης ανάγκης. Αν 100 οικογένειες ψωνίζουν από το κατάστημα του συνεταιρισμού δημιουργείτε ένας τζίρος 20.000 ευρώ το μήνα  δηλαδή 240.000 ευρώ το χρόνο. Αν οι οικογένειες είναι 400 τότε  σχεδόν 1.000.000 ευρώ το χρόνο. Αν έχουμε ένα όφελος 10% τότε δημιουργείτε ένας κουμπαράς  24.000 για τις 100 οικογένειες  ή 100.000 για τις 400. Φανταστείτε πόσα πράγματα θα μπορούσαμε να φτιάξουμε με αυτά τα χρήματα. Από το να μισθώσουμε 2 γιατρούς για τα μέλη μας, να βάλουμε ένα λεωφορείο για να πηγαίνουμε στη θάλασσα το καλοκαίρι, να στηρίξουμε οικογένειες που έχουν πρόβλημα, φοιτητές στις σπουδές τους, δημιουργίας δομών για φύλαξη και απασχόληση παιδιών  και ό,τι άλλο κρίνουμε ότι χρειαζόμαστε.

Σκοπός οι τιμές να είναι χαμηλές λόγω μη ύπαρξης μεσαζόντων, αλλά το κυριότερο ο τζίρος να μένει στην πόλη μας και να μην φεύγει εκτός Ελλάδος όπως συμβαίνει συνήθως με τις αλυσίδες των σουπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές θα στηρίξουν τους ντόπιους και εγχώριους παραγωγούς και θα οικοδομήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και αλληλεγγύης  μεταξύ τους .Σκεφτείτε τον παραγωγό που ξέρει εκ των προτέρων ότι η παραγωγή του είναι εξασφαλισμένη  και σε αξιοπρεπή τιμή, χωρίς το άγχος  που και πόσο θα το δώσει, πόσο πιο ήρεμος, παραγωγικός και ποιοτικός θα είναι. Βέβαια αυτά δεν γίνονται από την μια μέρα στην άλλη αλλά με τέτοιες πρωτοβουλίες  δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να συμβούν .

Στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που ζούμε ο συνεταιρισμός είναι ένας καλός τρόπος να οργανωθούμε απέναντι στην ασυδοσία της αγοράς των πολυεθνικών και μονοπωλιακών αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Σαν πολίτες αυτής της χώρας πρέπει να μάθουμε  να συνεργαζόμαστε και να υποστηριζόμαστε. Πρέπει να μάθουμε να συζητάμε, να αποφασίζουμε και να πράττουμε από κοινού για το συμφέρον μας και το κοινό καλό. Και εδώ έχουμε ένα καλό κίνητρο γιατί πρόκειται  για την τσέπη μας (λεφτά που ξοδεύουμε) και το τι βάζουμε στο στομάχι μας ( τη διατροφή μας) .

Βέβαια ο περισσότερος κόσμος έχει κακή εμπειρία από προηγούμενες συνεταιριστικές επιχειρήσεις ειδικά στην περιοχή μας. Γιατί όμως δεν πήγαν καλά και τι μας εγγυάται ότι το δικό μας  εγχείρημα θα πάει καλά; Δεν πήγαν καλά γιατί πρώτον  δεν υπήρχε έλεγχος των μελών προς την διοίκηση και τις αποφάσεις της. Τα μέλη ήταν μόνο για να ψηφίζουν κάθε δυο χρόνια. Και δεύτερον δεν υπήρχε  εκπαίδευση των μελών. Οι σύγχρονες  αρχές για τους συνεταιρισμούς μιλούν  για έλεγχο και δημοκρατικές λειτουργίες (κάθε μέλος 1 ψήφος ανεξάρτητα μεριδίων),τακτικές συνελεύσεις, ενημέρωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα και το κυριότερο εκπαίδευση των μελών.(Η πρώτη εκπαίδευση είναι η διαδικασία ίδρυσης  ενός συνεταιρισμού) Σεμινάρια, διαλέξεις, ειδική εκπαίδευση για το τι είναι κοινωνική οικονομία, τι είναι ο συνεταιρισμός, πως λειτουργεί, πως διοικείται, θέματα καταναλωτικής συνείδησης , πως βγαίνουν οι τιμές ,πως λειτουργεί η αγορά κτλ. Σκοπός η ενεργοποίηση, η συμμετοχή και η αναβάθμιση όλων, ώστε όλοι να μπορούν να ασκούν διοίκηση και έλεγχο αλλά και να συμβάλλουν με τις ιδέες και τις πράξεις τους στην καλύτερη λειτουργία του εγχειρήματος. Μιλάμε για αυτοδιαχείριση με δημοκρατικές διαδικασίες.

Τα βασικά που χρειαζόμαστε είναι ένα οικονομικό επιχειρησιακό σχέδιο δράσης (που έχει γίνει), καταστατικό (που το συζητάμε αυτό το διάστημα)το οποίο θα διασφαλίζει τον έλεγχο και τις δημοκρατικές διαδικασίες, και τέλος ένα όνομα (μαζεύουμε προτάσεις και θα αποφασίσουμε συλλογικά)

Πολύς κόσμος λέει, πολύ καλή ιδέα κάντε τη και εγώ θα τη στηρίξω (θα έρχομαι να ψωνίζω) ή άλλοι πάλι λένε, ωραία ιδέα αλλά αυτά τα πράγματα δεν γίνονται, θέλουν πολύ δουλειά, οι έλληνες δεν συνεννοούνται κλπ. Για αυτό ετοιμάζουμε το καταστατικό και το οικονομικό πλάνο ώστε να μπορεί να  δει ο κάθε ένας πως θα φτιαχτεί και  πως θα λειτουργεί και να αποφασίσει να συμμετάσχει πιο εύκολα. Εμείς δεν θέλουμε πελάτες  θέλουμε μέλη. Η δύναμή μας σαν καταναλωτές είναι η μαζικότητά μας. Όσοι πιο πολλοί τόσο το καλύτερο.

Καλούμε τα μέλη μας και όποιον ενδιαφέρεται να στηρίξει  την προσπάθεια  σε συνάντηση την Κυριακή 9 Μαρτίου  στο ξενοδοχείο Ορφέας στις  7:30μμ Θέμα της συνάντησης:

1.Το άγχος και η κατάθλιψη στις μέρες της κρίσης και η συμβολή των συλλογικών δράσεων  στην ατομική  υγεία   εισηγητής Αδαμίδης Δημήτριος Παιδίατρος  Διευθυντής της Παιδιατρικής κλινικής του ΓΝΞ

2.  Διάλεξη Η δημιουργία  συνεταιρισμού (καταστατικό, επιχειρησιακό σχέδιο, οικονομικά, διαχείριση, εκπαίδευση) από το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της ΠΡΩ.Σ.Κ.ΑΛ.Ο

Υπεύθυνος Φιλιππίδης Παναγιώτης        τηλ. 69767993906976799390

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr