kikliki_poreia

Άνοιξε απρόσμενα ο διάλογος για τους κυκλικούς κόμβους στην Ξάνθη.

22 Ιουνίου 201104:46

kikliki_poreiaΆμεση ήταν η απόκριση του τεχνικού κόσμου της Ξάνθης στο ρεπορτάζ που δημοσιεύτηκε στο XanthiPress.gr με αφορμή άρθρο του Πέτρου Ραφτόπουλου

για την ανάγκη αντικατάστασης των πολλών φαναριών στις διασταυρώσεις της Ξάνθης με υποχρεωτική κυκλική πορεία (roundabout), στο πρότυπο των ευρωπαϊκών πόλεων, όπου εφαρμόζοναι προσφέροντας πρωτίστως ασφάλεια σε πεζούς και οχήματα, αλλά επίσης αρκετά περιβαλλοντικά ωφέλη.

Το ζήτημα σχολίασαν άμεσα ο Καθηγητής- Συγκοινωνιολόγος  του ΔΠΘ Γιώργος Κολλάρος, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Θράκης-Πολ. Μηχανικός Αργύρης Πλέσιας, η μελετήτρια συγκοινωνιακών έργων Πολ. Μηχανικός Μαρία Δόσιου, ο Ηλεκτρολόγος-Μηχανικός Κώστας Δέλκος καθώς και ο εκπαιδευτής υποψήφιων οδηγών Πέτρος Ραφτόπουλος, που έφερε το θέμα στην επιφάνεια μετά το πρόσφατο ατύχημα στον κόμβο της οδού Σάρδεων.  Ο διάλογος που αναπτύχθηκε μέσα από το XanthiPress.gr είναι αρκετά ενδιαφέρων:

Γ. Κολλάρος: «Μετρήσεις έχει το ΔΠΘ. Ποιός θα τις αξιοποιήσει ?»

Σύμφωνα με το Γ. Κολλάρο «Η κεντρική πλατεία της Ξάνθης έπαψε να υπάρχει κυκλοφοριακά!  Γεωμετρικά ήταν η καταλληλότερη για διασταύρωση κυκλοτερούς κυκλοφορίας (όπως είναι η προσφορότερη επιστημονικά απόδοση του όρου roundabout). Συμφωνώ με την κατάργηση των σηματοδοτών σε θέσεις με χαμηλό κυκλοφοριακό φόρτο, αλλά στην Ξάνθη λείπει ο χώρος σχεδόν σε όλες τις διασταυρώσεις και δεν μπορούν να δημιουργηθούν διασταυρώσεις κυκλοτερούς κυκλοφορίας. Πριν από την ενθουσιώδη υποδοχή ή μετ’ επαίνων απόρριψη, πρέπει οι λύσεις roundabout να μελετηθούν επισταμένα. Μετρήσεις έχουν γίνει από το ΔΠΘ. Ποιος θα τις αξιοποιήσει;» ανέφερε.

Π. Ραφτόπουλος: 5 κόμβοι μέσα και 4 έξω από την πόλη.

Ο Πέτρος Ραφτόπουλος πρόσθεσε: «Σίγουρα όλοι οι δρόμοι τις πόλης μας δε χωράνε υποχρεωτικές κυκλικές πορείες. Μπορεί όμως να γίνουν ειδικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και τεχνικά έργα που να μειώνουν την ταχύτητα των οχημάτων χωρίς να διακόπτουν την ομαλή ροή της κυκλοφορίας. π.χ. στένεμα του δρόμου, νησίδες ασφαλείας που να αποτρέπουν την παραβίαση του αντιθέτου ρεύματος και να διευκολύνουν την διάβαση των πεζών, διασταυρώσεις όπου θα μπορούσε η υποχρεωτική κυκλική πορεία να εφαρμοστεί μειώνοντας την ταχύτητα των εισερχομένων εξασφαλίζοντας συνεχή ροή: Κόμβος Σίσυ,κόμβος 1ου παιδικού σταθμού, Φόρος, νέος κόμβος τέρμα Ηλιουπόλεως, κόμβος Καλλιθέας μετά το νοσοκομείο. Να πάμε ακόμη περισσότερο μακριά: Κόμβος αστυνομικής σχολής, Είσοδος πόλης (χειροβομβίδα) και βιομηχανικής περιοχής, ΣΕΒΑΘ. Σημεία που μετά την τοποθέτηση φαναριών έχουν γίνει σοβαρά ατυχήματα» πρόσθεσε και παρέπεμψε σε έρευνα για τη σύγκριση της ασφάλειας στα δύο είδη κόμβων και  εξέφρασε την ελπίδα ότι οι μετρήσεις του ΔΠΘ θα αξιοποιηθούν.

Κ. Δέλκος: «Η πρωτοβουλία στη Δημοτική Αρχή»

Σύμφωνα με τον Κ. Δέλκο «η δημιουργία κυκλικών κόμβων αποτελεί μια πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση. Αυτό τουλάχιστον αποτυπώνεται ως εμπειρία από την ευρεία εφαρμογή τους όχι μόνο εντός πολεοδομικών ιστών αλλά και σε οδικά δίκτυα με σχετικά χαμηλό κυκλοφοριακό φόρτο εκτός πόλεων. Η επιλογή όμως των σημείων που μπορεί να εφαρμοστεί και η έκταση του μέτρου καλό είναι να αποτελέσει αντικείμενο υπεύθυνης γνώμης των ειδικών. Ο ρόλος της Δημοτικής Αρχής είναι αναντικατάστατος σε δυο θέματα: Στην ανάληψη της πρωτοβουλίας για διερεύνηση και φυσικά στον οικονομικό προγραμματισμό. Θα το κάνει?» διερωτήθηκε.

Μ. Δόσιου: «Η τεχνογνωσία υπάρχει, αρκεί να την εφαρμόσουμε σωστά»

Η Μαρία Δόσιου  συνέχισε το διάλογο αναφέροντας: «Οι κυκλικοί κόμβοι έχουν συγκεκριμένα γεωμετρικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά και αποτελούν τη βέλτιστη λύση σύμφωνα με ευρωπαική και αμερικάνικη βιβλιογραφία, με συνεχή κυκλοφοριακή ροή, ελεγχόμενη ταχύτητα, ασφάλεια για πεζούς και οχήματα, είναι περιβαλλονικά φιλική λύση, κ.λ.π. Στο εξωτερικό μετασκευάζονται υφιστάμενες διασταυρώσεις με ή χωρίς φωτεινή σηματοδότηση σε κυκλικούς κόμβους. Υπάρχουν ποικίλες λύσεις προκειμένου να είναι εφικτή η εφαρμογή τους και να διασφαλίζονται τα προαναφερόμενα για φόρτους έως 40 000 οχημάτων/ημέρα. Οπότε η τεχνογνωσία υπάρχει. Αρκεί να την εφαρμόσουμε σωστά.» σημείωσε.

Α. Πλέσσιας: «Λίγη αισιοδοξία»

Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Αργύρης Πλέσσιας προέτρεψε για αισιοδοξία, αναφέροντας:  «Η κάθε εποχή έχει το αντίστοιχο τεχνικό – τεχνολογικό υπόβαθρο και οι αναφορές μας καλό είναι να γίνονται με την αναγνώριση της χρονικής στιγμής που κρίνουμε. Η γνώση που έχουμε σήμερα για την λειτουργία των κυκλικών κόμβων δεν υπήρχε πριν από 20 χρόνια και κατά συνέπεια αποφάσεις που λήφθηκαν σε προγενέστερο χρόνο δεν είναι δίκαιο να κρίνονται με τα σημερινά δεδομένα. Με ιδιαίτερη ικανοποίηση διαπιστώνεται η καταγραφή ολοκληρωμένων απόψεων για το θέμα με σαφεις προτάσεις (άρθρο κ.Π.Ραπτόπουλου). Πιστεύω ότι σύντομα το Πανεπιστήμιο θα αξιοποιήσει τις μετρήσεις που κάνει και θα διατυπώσει προτάσεις.

Αναφορικά με την κεντρική πλατεία, είναι σαφές οτι εξυπηρετείται ένα διαφορετικό μοντέλλο σχεδιασμού που δεν έχει στοχο την εξυπηρέτηση του αυτοκινήτου, αλλά την αναβάθμιση της λειτουργίας της ΠΛΑΤΕΙΑΣ με την κοινωνική υπόσταση του όρου. Πρέπει να αναφερθεί, με στόχο την άρση της απαισιόδοξης κριτικής, ότι ο Δήμος Ξάνθης έχει προχωρήσει αρκετά τον σχεδιασμό κυκλικών κόμβων, ίσω των περισσότερων από αυτούς που εντοπίζει πολύ ορθά ο κ. Ραπτόπουλος. Πιστεύω ότι δεν θα αργήσει η υλοποίηση του σχεδιασμού.»

O λόγος στη δημοτική αρχή

Το XanthiPress.gr  το επόμενο διάστημα θα δώσει το λόγο στη δημοτική αρχή και τις τεχνικές υπηρεσίες προκειμένου να αιτολογηθεί η απουσία των κυκλικών κόμβων σήμερα από την πόλη και να διερευνηθούν οι προθέσεις για το μέλλον. Ο διάλογος που άνοιξε πάντως, μέσω των σχολίων του δικτυακού τόπου αξιοποιώντας τις διαδραστικές δυνατότητες του διαδικτύου (web 2,0) ήταν αυθόρμητος και προήλθε από ανθρώπους με υψηλή επιστομονική κατάρτιση και κοινωνική παρουσία.

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr