dragwna2

Ημερίδα για το μέλλον ΕΠΑΘ και τη μειονοτική εκπαίδευση

30 Ιουνίου 201005:28

dragwna2Μια ιδιαίτερα σημαντική ημερίδα και μια επίσης ιδιαίτερα επιτυχή κοινωνική διαβούλευση είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το Σάββατο που μας πέρασε στη νομαρχία Ροδόπης όσοι παρέστησαν προκειμένου ν’ ακούσουν τι σκέφτεται η Θράκη για το παρελθόν, το παρόν αλλά και το μέλλον της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης(ΕΠΑΘ).

Η κατάργηση, η διατήρηση και η αναβάθμιση της ΕΠΑΘ παραμένει εξάλλου ανοικτό ζήτημα για τη Θράκη, μακράς διάρκειας μάλιστα, καθότι εδώ και δεκαπέντε το λιγότερο χρόνια έχει διατυπωθεί κατ’ επανάληψη από παιδαγωγικούς και πολιτικούς φορείς, το αίτημα κυρίως αυτή να κλείσει, αφού στην συνείδηση της μειονότητας συνταυτίστηκε με πολιτικές εκπαιδευτικού και κοινωνικού ελέγχου της Χούντας, και στη συνείδηση των πολιτών ως ξεχωριστή και αποκομμένη εκπαιδευτική πραγματικότητα, με θύματα τους ίδιους τους αποφοίτους της, εκ των οποίων πολλοί τα τελευταία χρόνια επεχείρησαν και εξομοιώσεις και μεταπτυχιακές εξειδικεύσεις.

Στην ημερίδα του Σαββάτου οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να ακούσουν συνολικά και εμπεριστατωμένα για τους στόχους της ίδρυσής της και τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της, τη μετεξέλιξή της στο χρόνο, από τον διευθυντή της και σημερινούς φοιτητές της, να ενημερωθούν για τα πολιτικά και κοινωνικά προβλήματα που συνυφαίνονται με τον ιδιαίτερο τρόπο λειτουργίας της – αποκλεισμοί από το δημόσιο λόγω της μοναδικότητας του καθεστώτος τριετούς φοίτησης που αυτή διατηρεί- και να συγκροτήσουν προσωπική άποψη από τις θέσεις φορέων και πολιτών, οι οποίοι φρόντισαν σε αρκετές περιπτώσεις να αντιπαρατεθούν με σφοδρότητα.

Στο πρώτο της μέρος της ημερίδας, μεταξύ αυτών που παραβρέθηκαν, χαιρέτισαν και κατέθεσαν την επιστημονική τους εμπειρία και τις απόψεις τους, ήταν και οι ακόλουθοι, οι ομιλίες των οποίων παρατίθενται με τη σειρά που ακούστηκαν, με πρώτη αυτήν της οικοδέσποινας πολιτικού, της γενικής γραμματέως της ΠΑΜΘ, Θεοδώρας Κόκλα.

Θάλεια Δραγώνα: «Υποχρέωσή μας να δούμε τις αλλαγές, που θα εξασφαλίσουν ισότιμη εκπαίδευση των δασκάλων όλης της χώρας»

Η κ. Δραγώνα, αφού ευχαρίστησε όλο το κοινό που είχε γεμίσει την αίθουσα της νομαρχίας, ανέφερε στη συνέχεια τα ακόλουθα: «Το θέμα της μειονοτικής εκπαίδευσης και της ΕΠΑΘ εκκρεμεί εδώ και πολύ καιρό να τεθεί σε ένα δημόσιο διάλογο. Αυτή η συζήτηση είχε αρχίσει όταν εγώ είχα θέσει αυτό το θέμα τον Φεβρουάριο και είχαμε συζητήσει το θέμα με τους συλλόγους της μειονότητας κα βάλαμε τις πρώτες βάσεις. Σήμερα είναι σημαντική μέρα, γιατί είμαστε σε ανοιχτή διοργάνωση και μπορεί να μετέχει και να πει τη γνώμη του για το θέμα αυτό οποιοσδήποτε. Έτσι πρέπει να αναζωογονήσουμε την επικοινωνία της πολιτείας με την κοινωνία των πολιτών. Η σημερινή συνάντησή μας δεν έχει απαραίτητο στόχο να καταλήξει σε κάτι, αλλά να μαζέψει ψηφίδες τις οποίες κάποια στιγμή θα τις βάλουμε κοντά κοντά, ώστε να καταλήξουμε στο ποια θα είναι αυτή η καλύτερη εκδοχή για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών του τουρκόφωνου προγράμματος.

Η κυβέρνηση πιστεύει ότι η ανάπτυξη της μειονότητας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη συνολική ευημερία της περιοχής

Η σημερινή κυβέρνηση έχει σαφείς προεκλογικές δεσμεύσεις για την ισότητα και την ουσιαστική παρουσία της μειονότητας στο κοινωνικό γίγνεσθαι και η ανάπτυξη του συνόλου της περιοχής αποτελεί προτεραιότητά μας. Η κυβέρνηση πιστεύει ότι η ανάπτυξη της μειονότητας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την συνολική ευημερία της περιοχής. Όταν κάτι είναι καλό για την μειονότητα, είναι καλό και για την πλειονότητα και για την περιοχή. Άρα πρέπει μαζί να βρούμε τι είναι αυτό που θα πάει την περιοχή, την εκπαίδευση μπροστά. Επίσης, η εγγύηση της απαράβατης λειτουργίας των κανόνων της ισοπολιτείας, σε όλους τους πολίτες συνεχίζει να αποτελεί θέμα αρχής. Η δημοκρατία πάντα μαθαίνει και για αυτό το λόγο πρέπει να αναζητάμε κάθε μέρα καλύτερες λύσεις στα προβλήματά που καθορίζουν τη ζωή μας. Επιδιώκουμε να βελτιώσουμε το επίπεδο των δασκάλων των μειονοτικών σχολείων με στόχο να πετύχουμε την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης της μειονότητας.

Η ελληνική πολιτεία θεωρεί ότι οδηγούν στην ανισότητα οι κατώτεροι, σε σχέση με τους υπόλοιπους δασκάλους, δάσκαλοι

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μέσα στα χρόνια υπήρχε βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης στην ΕΠΑΘ. Η ελληνική πολιτεία θεωρεί ότι οδηγούν στην ανισότητα οι κατώτεροι, σε σχέση με τους υπόλοιπους δασκάλους, δάσκαλοι της ΕΠΑΘ, διότι τα παιδαγωγικά τμήματα εδώ και χρόνια δεν είναι πια ακαδημίες, αλλά πανεπιστημιακά τμήματα, τετραετή πανεπιστημιακά τμήματα, θεωρεί αυτήν την ανισότητα αρνητική ως προς την κοινωνικοποίηση των μελών της μειονότητας και την εσωτερίκευση του ρόλου του ισότιμου πολίτη, την διαδικασία απομόνωσης κατά τις σπουδές σε ένα ιδιαίτερο ίδρυμα χωρίς επαφή, με τους δικούς του μόνον φοιτητές. Επίσης, αυτό που επαναλαμβάνεται χρόνια εδώ, που είναι τα αιτήματα των εκπροσώπων της μειονότητας για την κατάργηση της ΕΠΑΘ και για την αναβάθμιση του επιπέδου των δασκάλων των μειονοτικών σχολείων. Όταν η κοινωνία εκφράζει αυτό το αίτημα, η πολιτεία πρέπει να ακούσει αυτό το αίτημα, να το ανοίξει και να δει πώς αυτό θα επιτευχθεί. Για αυτούς τους λόγους, θεωρούμε υποχρέωσή μας να δούμε αυτές τις αλλαγές, που θα εξασφαλίσουν την ισότιμη εκπαίδευση των δασκάλων όλης της χώρας.

Το σχολείο είναι μια μαθησιακή κοινότητα που όλη μας έχουμε θέση σε αυτήν, αλλά την πρώτη θέση έχει ο μαθητής, όπως ανέφερε και ο κ. Κελεσίδης. Μέσα από την αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών, θα προχωρήσουμε σε μια αναβαθμισμένη εκπαίδευση για τα παιδιά της μειονότητας και κατά συνέπεια καλούμε ως υπουργείο όλους τους εκπαιδευτικούς των μειονοτικών σχολείων για να βρούμε την καλύτερη δυνατή λύση για το μέλλον της ΕΠΑΘ. Θα ήθελα να συγκεντρωθούμε στις γνώμες σας γύρω από την ΕΠΑΘ, το πώς βλέπετε το μέλλον της ΕΠΑΘ, τα θέματα της εξομοίωσης, το περιεχόμενο των σπουδών στην ΕΠΑΘ και τις παραμέτρους της φοιτητικής ζωής. Ευχαριστώ σε όλους σας».

Θεοδώρα Κόκλα: «Χαίρομαι που η κυβέρνηση έχει τη βούληση να ανοίξει αυτό το σημαντικό ζήτημα”

Η κ. Κόκλα, αφού καλωσόρισε όλους όσους συμμετείχαν στην ημερίδα, μεταξύ άλλων ανέφερε: «Είναι βέβαιο πως μια ασφαλής εκτίμηση της κατάστασης της παιδείας στη χώρα μας πρέπει απαραίτητα να προϋποθέτει μια σειρά από αντικειμενικές παραδοχές και διαπιστώσεις. Η παιδεία στη χώρα μας, αντιμετωπίζει στις τελευταίες δεκαετίες υπαρκτά προβλήματα. Μαζί με τα καθημερινά προβλήματα, αντιμετωπίζουμε και μια σύγχυση ταυτότητας και έναν αποπροσανατολισμό, λόγω κυρίως των συνεχών αλλαγών στη εκπαιδευτική πολιτική ανά κυβέρνηση. Πιστεύοντας στο όραμα για ένα δημόσιο, ποιοτικό και αποτελεσματικό σχολείο, με σύγχρονες υποδομές και χρήση νέων τεχνολογιών σε όλους τους τομείς, σας διαβεβαιώ πως η εκπαίδευση παραμένει προτεραιότητα στον προϋπολογισμό της κυβέρνησης, παρά τη δύσκολη δημοσιονομική συγκυρία. Βασικός στόχος είναι η αναβάθμιση της εκπαίδευσης που προωθείται από το υπουργείο παιδείας, με το μοντέλο του νέου σχολείου, μια εντελώς καινοτόμα αντίληψη, για μια ποιοτική, ουσιαστική και σύγχρονη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με επίκεντρο τον ίδιο τον μαθητή.

Από τις προτεραιότητές μας, δεν είναι δυνατόν να εξαιρεθεί και η μειονοτική εκπαίδευση. Ο εκσυγχρονισμός των δομών και υποδομών της μειονοτικής εκπαίδευσης, με μια σειρά μέτρων και βελτιώσεων, αποτελεί προτεραιότητα αλλά και προϋπόθεση για να οικοδομήσουμε ένα σταθερό μέλλον ίσων ευκαιριών για τα παιδιά της μειονότητας. Η ελληνική πολιτεία, μέσω της υπουργού παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου και των συνεργατών της στο υπουργείο, έχει τη θέληση, την εμπειρία και όλα τα απαραίτητα εργαλεία, ώστε να υλοποιήσει αυτήν την νέα αντίληψη σε όλα τα επίπεδα και βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ένα νέο σχολείο που θα περιλαμβάνει συνεχή επιμόρφωση και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών το οποίο θα επενδύει στον άνθρωπο, στις γνώσεις και στη δημιουργικότητά του, στην ικανότητα για ανάπτυξη καινοτομίας, της μελλοντικής του απασχόλησης ανάλογα με τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντά του. Ένα σύστημα όμως που δεν θα επιτρέπει τη δημιουργία μαθητών δυο ταχυτήτων ανάλογα με την καταγωγή τους, την κοινωνική και γεωγραφική τους θέση, το φύλο και τη θρησκεία.

Στο νέο μοντέλο που αγωνιζόμαστε, κυρίαρχη θέση έχει ο εκπαιδευτικός, που πρέπει πρώτος να αφομοιώσει τις αλλαγές και να τις μεταδώσει στον μαθητή. Όταν μιλάμε για εκπαιδευτικό στη μειονοτική εκπαίδευση δεν μπορεί παρά να μας απασχολεί το θέμα της ΕΠΑΘ. Χαίρομαι ιδιαίτερα που αυτή η κυβέρνηση έχει τη βούληση να φέρει αυτό το σημαντικό ζήτημα και να το ανοίξει σήμερα με τον πλέον επίσημο τρόπο προς τον συμμετοχικό διάλογο. Είναι αλήθεια πως το επίπεδο σπουδών της ΕΠΑΘ υστερεί σε σύγκριση με τους υπόλοιπους φορείς εκπαιδευτικών, περιορίζοντας τις εκπαιδευτικές δυνατότητες των αποφοίτων, τις επαγγελματικές τους επιλογές και τους ορίζοντές τους γενικά. Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για την ΕΠΑΘ, για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της, τους μελλοντικούς δασκάλους των μειονοτικών σχολείων αλλά και την προσαρμογή των σημερινών δασκάλων ώστε να συμμετέχουν χωρίς υστερήσεις στα νέα δεδομένα, έχοντας στο μυαλό μας ένα πράγμα, να αναβαθμιστεί σύντομα η ποιότητα της εκπαίδευσης στους μαθητές των μειονοτικών σχολείων. Όπως δεσμευτήκαμε να δημιουργήσουμε πριν λίγους μήνες, ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα, που να λειτουργεί ως δύναμη ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής, που να συνδέεται με την κοινωνία και την παραγωγή και να παρέχει στους νέους μας όλες εκείνες τις δυνατότητες και ευκαιρίες ώστε να γίνουν πραγματικά ισότιμοι πολίτες της Ευρώπης και της παγκόσμιας κοινότητας. Με όλα αυτά θα ήθελα να ευχηθώ μια ώριμη και δημιουργική μέρα και καλό διάλογο».

Γιώργος Κελεσίδης:«Κοινός στόχος η παροχή υψηλής ποιότητας παιδείας για όλα τα παιδιά»

Ο κ. Κελεσίδης στην ομιλία του, μετέφερε το μήνυμα της υπουργού παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, λέγοντας: «Το όραμά μας, το σχέδιο της κυβέρνησης για την εκπαίδευση στον 21ο αιώνα είναι το νέο σχολείο, που θεμελιώνει στην παιδαγωγική αρχή πρώτα ο μαθητής. Επιλογή που αποτελεί τον πυρήνα του εκπαιδευτικού πολιτικού σχεδιασμού των αλλαγών, ώστε να οικοδομήσουμε το σχολείο του μέλλοντος. Το νέο σχολείο αφορά κάθε σχολείο της χώρας και κάθε μαθητή. Αφορά όλα τα παιδιά, χωρίς κοινωνικές, οικονομικές, μορφωτικές, θρησκευτικές ή πολιτισμικές διακρίσεις ή ανισότητες. Για να υλοποιηθούν αυτές οι αλλαγές, πρωταγωνιστής στις μεταρρυθμίσεις είναι ο εκπαιδευτικός τον οποίον η πολιτεία εμπιστεύεται. Ο πρώτος νόμος του υπουργείου περιέγραψε και τοποθέτησε το προφίλ του εκπαιδευτικού στο νέο σχολείο. Έναν εκπαιδευτικό με υψηλά προσόντα παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας με συνεχή μόρφωση και στήριξη. Όλα αυτά ισχύουν και για τα μειονοτικά σχολεία, στα οποία άλλαξαν πολλά και έγιναν σημαντικά βήματα προόδου και αναβάθμισης. Όμως απαιτούνται νέες προσπάθειες και γοργά βήματα, ώστε η αναβάθμισή του να αποκτήσει ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά ως προς το αποτέλεσμα του εκπαιδευτικού έργου. Για να γίνει αυτό και οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στα μειονοτικά σχολεία πρέπει να έχουν υψηλού επιπέδου επιστημονικά και παιδαγωγικά προσόντα, συνεχή επιμόρφωση και να είναι ισότιμοι εκπαιδευτικοί απόφοιτοι πανεπιστημιακών σπουδών. Το ΠΑΣΟΚ διατύπωσε μια σειρά προτάσεων που συμβάλλουν στην παροχή ποιοτικής και αποτελεσματικής εκπαίδευσης και για την μειονότητα, για να έχουν ίσες ευκαιρίες με την πλειοψηφία της χώρας. Σήμερα καλούμε παιδαγωγικά, ακαδημαϊκά, πολιτικά, διοικητικά στελέχη που έχουν βαθιά γνώση του εκπαιδευτικού συστήματος και των προβλημάτων της μειονότητας, ώστε να ξεκινήσει μια περίοδος διαβούλευσης για το μέλλον της εκπαίδευσης και κατάρτισης των δασκάλων των μειονοτικών σχολείων, για το μέλλον της ΕΠΑΘ. Ελπίζω να έχουμε θετικές και συγκεκριμένες προτάσεις που υπηρετούν τον κοινό στόχο, πού είναι η παροχή υψηλής ποιότητας παιδείας για όλα τα παιδιά».

Κώστας Κατσιμίγας: «Είναι χρέος της πολιτείας και της εκπαιδευτικής κοινότητας να ξεπεράσουν το παρελθόν και να συμφωνήσουν σε ένα πλαίσιο που προτάσσει τον μαθητή»

Ο κ. Κατσιμίγας, εκπροσωπώντας τον νομάρχη κ. Άρη Γιαννακίδη, μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Η Νομαρχία της Ροδόπης με την θεσμική της ιδιότητα εκφράζει την ικανοποίησή της για την πραγματοποίηση αυτής της ημερίδας και συγχαίρει το υπουργείο παιδείας για την πρωτοβουλία διοργάνωσής της.

 Η παιδεία συγκροτεί το θεμέλιο πάνω στο οποίο χτίζεται το κοινωνικό οικοδόμημα. Η ιστορία έχει αποδείξει ότι με την ανάπτυξη της παιδείας οι κοινωνίες και έχουν διατηρήσει τις ταυτότητές τους για αιώνες, αλλά και κατάφεραν να πετύχουν πολύ σημαντικούς στόχους. Η εκπαίδευση στη Θράκη, αποτελεί το πρώτιστο στοίχημα για να πετύχουμε πρόοδο και ευημερία μέσα από όρους ισότιμης συμμετοχής στην ανάπτυξη. Η Νομαρχία Ροδόπης διαχρονικά πιστεύει σε αυτές τις αρχές και στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της στήριξε κάθε προσπάθεια δημιουργίας σύγχρονων εκπαιδευτικών υποδομών, επιτυγχάνοντας να είναι ένας από τους πρώτους νομούς στη χώρα που κατάργησε τις διπλές βάρδιες στα σχολεία. Δεν είμαστε ικανοποιημένοι από την κτιριακή υποδομή των μειονοτικών σχολείων. Αλλά γνωρίζετε ότι η βούλησή μας προσκρούει στο θεσμικό σύστημα που η αυτοδιοίκηση ούτε μπορεί ούτε έχει τη δυνατότητα να ξεπεράσει.

Το θέμα αυτό των κτιριακών υποδομών όμως, είναι δευτερεύον θέμα μπροστά στο εκπαιδευτικό σύστημα και το ανθρώπινο δυναμικό που το συνθέτει. Τα προβλήματα, οι ανεπάρκειες, η σκοπιμότητα είναι γνωστά πράγματα σε όλους τους εμπλεκόμενους. Η Θράκη έπαψε εδώ και πολύ καιρό να είναι απαγορευμένη γη, και πρέπει να πάψει να είναι και άγνωστη γη. Είναι χρέος της πολιτείας και των εταίρων της εκπαιδευτικής κοινότητας να ξεπεράσουν το παρελθόν και να συμφωνήσουν σε ένα πλαίσιο που προτάσσει τον μαθητή και τις μαθησιακές του ανάγκες και προτεραιότητες. Ελπίζουμε και ευχόμαστε ότι η σημερινή ημερίδα, όπου ο κάθε ένας έχει την ευχέρεια αλλά και την υποχρέωση να καταθέσει τις απόψεις του, ότι θα αποτελέσει την αρχή για μια ριζικά βελτιωμένη εκπαίδευση της μειονότητας, καθιστώντας τις ιδιαιτερότητες του τόπου μας συγκριτικό πλεονέκτημα στη νέα γεωπολιτική πραγματικότητα της ευρύτερης περιοχής.».

Πηγή: Εφημερίδα Παρατηρητής
Συντάκτης: Τζένη Κατσαρή-Βαφειάδη

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr