kalikratis_google_earth

Οι αλλαγές του Καλλικράτη σε εκλογές,αρμοδιότητες και οικονομικά Δήμων

29 Απριλίου 201017:49

kalikratis_google_earthΜπορεί το ενδιαφέρον να έχει εστιαστεί στο χωροταξικό σχεδιασμό του “Καλλικράτη¨, όμως στο πλαίσιο της μεγάλης διοικητικής μεταρρύθμισης στην οποία στοχεύει το Υπουργείο Εσωτερικών με το σχέδιο, προβλέπονται μια σειρά από σημαντικές αλλαγές στην Αυτοδιοίκηση που θα αποτελεί στο εξής την πιο συχνή έκφραση του κράτους απέναντι στον πολίτη.

Η εκλογική διαδικασία είναι μία από πολλές αλλαγές που προβλέπονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση μετά την εφαρμογή του σχεδίου «Καλλικράτης».Εκτός από την επαναφορά του 50%+1 αρκετές είναι οι αλλαγές που προκαλούνται, με πιο βασική την διεξαγωγή των εκλογών κάθε 5 χρόνια.


  • Τι ισχύει σήμερα
  • Το εκλογικό σύστημα του «Καλλικράτη»

 Προϋπόθεση για να εκλεγεί κάποιος Δημοτικός ή Νομαρχιακός Σύμβουλος να έχει συμπληρώσει το 21ο έτος.

 

 

 

Η εκλογή των αιρετών της αυτοδιοίκησης γίνεται κάθε τα(4) χρόνια

Aίρεται το ηλικιακό κώλυμα (του 21ου έτους)  εκλογιμότητας για θέσεις δημοτικών και περιφερειακών συμβούλων καθώς επίσης και για τα συμβούλια τοπικής και δημοτικής κοινότητας.Πλέον οι νέοι μπορούν να εκλέγονται και να συμμετέχουν ενεργά στα κοινά από 18 ετών.

-Οι εκλογές πλέον θα γίνονται κάθε (5) χρόνια μαζί με τις ευρωεκλογές.

 Ισχύει το 42% για εκλογή από τον 1ο γύρο

 

Επαναφέρεται το όριο του 50%+1 και στα δύο επίπεδα Αυτοδιοίκησης για την ανάδειξη δημάρχου ή περιφερειάρχη.

 Οι μικροί σε εκλογική δύναμη συνδυασμοί δεν εκλέγουν εκπρόσωπο εάν δεν έχουν συμπληρώσει το εκλογικό μέτρο

 

Ενισχύεται η συμμετοχή περισσοτέρων συνδυασμών στο Δημοτικό Συμβούλιο ή Περιφερειακό Συμβούλιο αφού μπορεί ένας συνδυασμός να εκλέξει υποψήφιο ακόμα και εάν δεν συγκεντρώσει το απαιτούμενο εκλογικό μέτρο.

Διαπίστωση ασυμβιβάστου  που ισχύει σήμερα για αιρετό αξίωμα

Διαπίστωση ασυμβιβάστου  για αιρετό αξίωμα με τον “Καλλικράτη”

Ο αρμόδιος για να διαπιστώνει εάν υπάρχει ασυμβίβαστο ενός αιρετού είναι o Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας, μετακλητός διορισμένος από την εκάστοτε κυβέρνηση υπάλληλος

διαπίστωση για την ύπαρξη ή μη     ασυμβίβαστου γίνεται με απόφαση   δικαστηρίου προκειμένου να υπάρχει    αμερόληπτη κρίση


Επίσης σε επίπεδο αρμοδιοτήτων, με βάση του στοιχεία του Νομοσχεδίου που αξιολογεί το Υπουργείο Εσωτερικών ως σημαντικά επέρχονται οι εξής αλλαγές:

  • Αρμοδιότητες που ασκούνται από τις σημερινές Νομαρχίες αλλά και από το κράτος:
  • Οι νέες αρμοδιότητες των Δήμων

Σήμερα οι πολίτες, με εξαίρεση 77 Δήμους σε σύνολο 1034, απευθύνονται στις Νομαρχίες για την έκδοση Οικοδομικών αδειών και πολλών άλλων πολεοδομικών υπηρεσιών

Έκδοση οικοδομικών αδειών και εντοπισμένες πολεοδομικές εφαρμογές

Σήμερα οι πολίτες απευθύνονται στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση για το σύνολο των αρμοδιοτήτων που αφορούν την κοινωνική πρόνοια

Το σύνολο των αρμοδιοτήτων που αφορούν τον τομέα της κοινωνικής πρόνοιας.

Σήμερα ο πολίτης απευθύνεται είτε στη Νομαρχία είτε στην Κρατική Περιφέρεια για την έκδοση της επαγγελματικής άδειάς του

Η έκδοση σειράς επαγγελματικών αδειών

Σήμερα η εκτέλεση έργων και η διασφάλιση της λειτουργίας των συγκοινωνιακών υποδομών ασκείται από την Κρατική Περιφέρεια

Αρμοδιότητες εκτέλεσης έργων, διασφάλισης συγκοινωνιακών υποδομών

Οι γεωργοί απευθύνονται για σειρά από θέματα στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση

Ευρείες αρμοδιότητες στον τομέα της γεωργίας

Οι κτηνοτρόφοι απευθύνονται για σειρά από θέματα στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση

Ευρείες αρμοδιότητες στον τομέα της κτηνοτροφίας

Η εποπτεία των κέντρων Δια βίου μάθησης υπάγεται στο Υπ. Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

Εποπτεία της δια βίου μάθησης

Η λειτουργική υποστήριξη και η ανέγερση σχολικών κτιρίων ανήκει στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση

Ανέγερση και συντήρηση σχολικών κτιρίων

 


Τέλος ο έλεγχος των οικονομικών στους Δήμους αλλάζει ριζικά με δεδομένο ότι αρκετοί από τους ΟΤΑ είναι πλέον υπερχρεωμένοι:. Βασική πρόβλεψη του «Καλλικράτη» είναι η ένταξη Δήμων σε πρόγραμμα εξυγίανσης με σειρά προβλέψεων. :

  • Τι ισχύει σήμερα
  • Οι προβλέψεις του «Καλλικράτη» για τους Δήμους

Σήμερα οι Δήμοι και οι Νομαρχίες μπορούν να δανείζονται με απόφαση του Συμβουλίου

Τίθενται προϋποθέσεις και διαδικασίες για τη λήψη δανείου από Δήμους και Περιφέρειες:

Σήμερα δεν υπάρχει κάποιο όριο στα ποσά που μπορεί να δανειστεί κάποιος Δήμος ή Νομαρχία, ούτε συνδέεται η λήψη δανείου με τη δυνατότητα αποπληρωμής του.

α) το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης της δημόσιας πίστης κάθε Δήμου/Περιφέρειας να μην υπερβαίνει το 20% των ετήσιων τακτικών του εσόδων

β) το συνολικό χρέος του Δήμου/Περιφέρειας που προβαίνει σε δανεισμό να μην υπερβαίνει το ποσοστό των συνολικών εσόδων του

Ως συνολικό χρέος θεωρούνται οι συνολικές μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις του.

Σήμερα δεν υπάρχει θεσμοθετημένη πολιτική αντιμετώπισης του φαινομένου των υπερχρεωμένων Δήμων.

Για ολιγάριθμους Δήμους που έχουν υπερβολικό δανεισμό ή άλλα χρέη εισάγεται διαδικασία εξυγίανσης βάσει ειδικού προγράμματος στην οποία συμμετέχουν είτε με απόφαση του Συμβουλίου τους είτε με απόφαση της Ειδικής Επιτροπής που αποφασίζει βάσει αντικειμενικών κριτηρίων. Με την υπαγωγή στο πρόγραμμα τίθενται αυστηρά όρια στο δανεισμό, απαγορεύονται οι προσλήψεις, περιορίζεται η χρηματοδότηση για επενδύσεις ώστε να χρηματοδοτηθεί η αποπληρωμή των χρεών με τη συνδρομή ειδικού λογαριασμού που δημιουργείται για το σκοπό αυτό στο πλαίσιου συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος.

Ταυτόχρονα διενεργούνται τακτικοί έλεγχοι ώστε να εξασφαλίζεται η αποτελεσματική υλοποίηση του προγράμματος εξυγίανσης.

Σήμερα δεν υπάρχει θεσμοθετημένη πολιτική αντιμετώπισης του φαινομένου των υπερχρεωμένων Δήμων

Συστήνεται Ελεγκτική Επιτροπή που αποτελείται από Σύμβουλο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο οποίος είναι και πρόεδρός της

 

Σήμερα δεν υπάρχει θεσμοθετημένη πολιτική αντιμετώπισης του φαινομένου των υπερχρεωμένων Δήμων

Βασική προϋπόθεση για την ένταξη στο Πρόγραμμα Εξυγίανσης είναι:

Οι ετήσιες υποχρεώσεις σε τοκοχρεολύσια να υπερβαίνουν συγκεκριμένο ποσοστό των τακτικών εσόδων ή το συνολικό χρέος να υπερβαίνει συγκεκριμένο ποσοστό των τακτικών εσόδων. Ακολουθεί εκτίμηση από ορκωτούς ελεγκτές και ο Δήμος/Περιφέρεια εκπονεί συγκεκριμένο πρόγραμμα εξυγίανσης με μέτρα, δράσεις και χρονοδιάγραμμα.

Σε εξαιρετικές περιπτώσεις μπορούν να ενταχθούν υποχρεωτικά Δήμοι/Περιφέρειες μετά από έλεγχο που ξεκινά από τη Διεύθυνση Οικονομικών ΟΤΑ του Υπ. Εσ.

Σήμερα οι Δήμοι άνω των 10.000 κατοίκων υποχρεούνται να καταρτίζουν 4ετές επιχειρησιακό πρόγραμμα.Περισσότερο από 80% αυτών δεν υποχρεούνται δηλαδή να καταρτίζουν τέτοια προγράμματα.Καταρτίζουν επίσης ετήσιο προϋπολογισμό.Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη αυτά τα δύο εργαλεία οικονομικής πολιτικής να συνδέονται και να δρουν συμπληρωματικά στα πλαίσια ενιαίου σχεδιασμού.

Κάθε Δήμος εκπονεί πλέον Πενταετές Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (Τ.Ε.Π.) το οποίο εξειδικεύεται κατ’ έτος σε Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης (Ε.Π.Δ.) και ετήσιο Προϋπολογισμό.Το Τεχνικό Πρόγραμμα καταρτίζεται και υποβάλλεται μαζί με το Ε.Π.Δ., αποτελεί μέρος του και επισυνάπτεται ως παράρτημα σε αυτό.Έως τις 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για τη σύνταξη προσχεδίου του Ε.Π.Δ. και του προϋπολογισμού καθώς και οι διαδικασίες διαβούλευσης.

Ο έλεγχος νομιμότητας των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου για την επιβολή φόρων, τελών αλλά και το ετήσιο πρόγραμμα δράσης υπόκεινται στον έλεγχο του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας που είναι μετακλητός διορισμένος από την εκάστοτε κυβέρνηση.

 

Ο προϋπολογισμός, το ετήσιο πρόγραμμα δράσης, η εισηγητική έκθεση της οικονομικής επιτροπής και οι αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου που αφορούν την επιβολή των φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών υποβάλλονται στον Ελεγκτή Νομιμότητας για έλεγχο.

Αν διαπιστωθούν παρατυπίες ο Ελεγκτής Νομιμότητας καλεί το δημοτικό συμβούλιο να αναμορφώσει κατάλληλα τον προϋπολογισμό μέσα σε προθεσμία είκοσι (20) ημερών

Σήμερα υπάρχουν ακόμη δεκάδες Δήμοι που δεν διαθέτουν ειδική υπηρεσιακή μονάδα που να διεξάγει την ταμειακή τους λειτουργία.

Η ταμειακή λειτουργία των Δήμωνειδική υπηρεσιακή μονάδα που αποτελεί μέρος της οικονομικής υπηρεσίας και συνιστάται με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.)

Δεν υπάρχει κάποια ρύθμιση που να προβλέπει την παρακολούθηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού.Η δυνατότητα πληροφόρησης των πολιτών συνολικά για τον προϋπολογισμό του Δήμου τους είναι περιορισμένη.

Η Οικονομική Επιτροπή υποβάλλει στο Δημοτικό Συμβούλιο τριμηνιαία έκθεση για τα αποτελέσματα εκτέλεσης του προϋπολογισμού η οποία και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Δήμου.

Στην έκθεση συμπεριλαμβάνεται και η άποψη της μειοψηφίας.

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr