Αν χαθεί η βαλίτσα;

9 Δεκεμβρίου 201523:00

Ένας οδηγός… πρόληψης και «επιβίωσης» για την περίπτωση που δεν φτάσετε στον προορισμό σας μαζί με τις αποσκευές σας.

Το αεροσκάφος προσγειώνεται στο αεροδρόμιο, αποβιβάζεστε και κατευθύνεστε προς τον ιμάντα για να πάρετε τις αποσκευές σας. Οσο η ώρα περνά, ο ιμάντας αδειάζει, εσείς έχετε ξεμείνει τελευταίοι χωρίς να εμφανίζεται πουθενά η αποσκευή σας και έρχεται η δύσκολη στιγμή που συνειδητοποιείτε ότι θα φύγετε από το αεροδρόμιο με άδεια χέρια. Και αν η ατυχία αυτή συμβεί στο ταξίδι της επιστροφής, τα πράγματα είναι ίσως λίγο πιο άνετα. Αλλά αν βρίσκεστε σε άλλη πόλη ή άλλη χώρα, τότε η ταλαιπωρία αυξάνεται με ρυθμούς γεωμετρικής προόδου.

Το σύστημα εντοπισμού των αποσκευών έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Η SITA, η εταιρεία που κατασκεύασε το Παγκόσμιο Σύστημα Εντοπισμού Αποσκευών, αναφέρει ότι το 2014 μόλις 24,1 εκατομμύρια αποσκευές έχασαν το… δρόμο τους, αριθμός που αντιστοιχεί σε 7,3 αποσκευές ανά 1.000 επιβάτες. Αν αναλογιστούμε ότι από το 2007 ο αριθμός των επιβατών παγκοσμίως έχει αυξηθεί κατά ένα τρίτο, ενώ οι «χαμένες» βαλίτσες μειώθηκαν στο μισό, τότε είναι δεδομένο ότι οι επιδόσεις της αεροπορικής βιομηχανίας έχουν βελτιωθεί σημαντικά. Με τη βελτίωση αυτή έχουν εξοικονομηθεί περίπου 18 δισ. δολάρια για τις αεροπορικές εταιρείες.

ΠΩΣ ΠΑΚΕΤΑΡΟΥΜΕ

• Μην τοποθετείτε ποτέ τιμαλφή, κειμήλια, αντικείμενα αξίας και μετρητά μέσα στη βαλίτσα που θα παραδώσετε για να φορτωθεί στο αεροσκάφος. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν μια μεγάλη λίστα από αντικείμενα για τα οποία δεν φέρουν ευθύνη απώλειας και τα προαναφερόμενα περιλαμβάνονται σε αυτήν.
• Προτιμήστε να αποθηκεύσετε στη χειραποσκευή σας κινητά, tablets, laptops, φωτογραφικές μηχανές, χρήσιμα έγγραφα, φάρμακα και ό,τι άλλο σας είναι απολύτως απαραίτητο στο ταξίδι.
• Μη χρησιμοποιείτε πολύ ακριβές αποσκευές, για να αποφύγετε να πέσετε θύμα κλοπής.
• Φτιάξτε μια λίστα με το περιεχόμενο της βαλίτσας σας την ώρα που πακετάρετε. Μπορεί να σας φαίνεται υπερβολικό, αλλά, όταν θα σας ρωτήσει ο υπάλληλος τι περιείχε η βαλίτσα σας, καλό είναι να μην ξεχάσετε να δηλώσετε κάτι πολύτιμο.
• Αν ταξιδεύετε μαζί με άλλον, μοιράστε τα ρούχα σας και στις δύο αποσκευές, έτσι ώστε, αν χαθεί η μία, να έχετε διαθέσιμα κάποια πράγματα στην άλλη.
• Και, καλού-κακού, βάλτε μια αλλαξιά ρούχα στη χειραποσκευή σας. Ποτέ δεν ξέρετε!

ΠΩΣ ΜΕΙΩΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΑΠΩΛΕΙΑΣ

Με λίγη οργάνωση -και την τύχη με το μέρος σας- μπορείτε να αποφύγετε την ταλαιπωρία:
• Μην τσεκάρετε τη βαλίτσα σας την τελευταία στιγμή.
• Ελέγξτε διεξοδικά αν το απόκομμα των αποσκευών που θα σας δώσει ο υπάλληλος της αεροπορικής εταιρείας μαζί με το εισιτήριο αναφέρει σωστά όλα τα στοιχεία της πτήσης.
• Βγάλτε φωτογραφία με το κινητό σας το εισιτήριο και το απόκομμα των αποσκευών.
• Βγάλτε φωτογραφία και τη βαλίτσα σας.
• Αποφύγετε τις σύντομες μετεπιβιβάσεις, γιατί το μεγαλύτερο μέρος των αποσκευών «παρεκκλίνουν της πορείας τους» στη διαδικασία φόρτωσης στην επόμενη πτήση.
• Αφαιρέστε τυχόν αποκόμματα που βρίσκονται ακόμα κολλημένα πάνω στη βαλίτσα από προηγούμενα ταξίδια, γιατί μπορεί να μπερδέψουν το αυτόματο σύστημα ανάγνωσης των ετικετών.
• Διαλέξτε μια βαλίτσα που να μπορεί να ξεχωρίζει εύκολα μέσα στον τεράστιο χώρο όπου φυλάσσονται οι χαμένες αποσκευές (σε φανταχτερό χρώμα για παράδειγμα), αλλά και για να μην την πάρει κατά λάθος κάποιος άλλος επιβάτης. Βάλτε -σε άλλη περίπτωση- διακριτικά (κορδέλες, αυτοκόλλητα, φωσφοριζέ ταινίες, κ.λπ.).
• Οπωσδήποτε πάνω στη βαλίτσα σας πρέπει να έχετε ένα ταμπελάκι με όλα τα στοιχεία σας: όνομα, τηλέφωνο (κινητό κατά προτίμηση), email. Αποφύγετε να γράψετε τη διεύθυνση του σπιτιού σας, γιατί, αν η βαλίτσα σας κλαπεί, τότε γίνεται και το σπίτι σας στόχος.
• Αλλά και μέσα στην αποσκευή κολλήστε μια κάρτα με όλα τα στοιχεία σας, καθώς και σημείωμα με το δρομολόγιο του ταξιδιού.
• Φτάστε νωρίς στον ιμάντα παραλαβής αποσκευών, για να εκμηδενίσετε τις πιθανότητες να βρεθεί κατά λάθος η βαλίτσα σας στα χέρια άλλου.

ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΝ Η ΒΑΛΙΤΣΑ ΔΕΝ ΕΡΘΕΙ

Διατηρήστε την ψυχραιμία σας και ακολουθήστε την προβλεπόμενη διαδικασία:

• Πηγαίνετε στο Γραφείο Απολεσθεισών Αποσκευών, όπου θα σας ενημερώσουν για τις κινήσεις που πρέπει να κάνετε. Αρχικά θα πρέπει να συμπληρώστε τη Δήλωση Απώλειας Αποσκευής, στην οποία θα περιγράψετε τον τύπο της βαλίτσας. Εδώ οι φωτογραφίες μπορεί να σας φανούν απίστευτα χρήσιμες.
• Καλό θα είναι να ζητήσετε να κάνετε και έγγραφη αξίωση αποζημίωσης, κάτι εντελώς διαφορετικό από την πιο πάνω δήλωση.
• Οι αεροπορικές εταιρείες συστήνουν να έχετε μαζί σας όσο το δυνατόν περισσότερες αποδείξεις αγοράς των αγαθών που βρίσκονται στη βαλίτσα. Φυσικά, αυτό είναι αδύνατο σε ό,τι αφορά ρούχα, παπούτσια και είδη ατομικής υγιεινής που πακετάρατε στο σπίτι σας, αλλά, αν πρόκειται για ταξίδι επιστροφής, τουλάχιστον φροντίστε να έχετε στη χειραποσκευή σας τις αποδείξεις όσων αγοράσατε κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
• Το Παγκόσμιο Σύστημα Εντοπισμού αποσκευών που χρησιμοποιούν όλες οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες κρατάει τη βαλίτσα για 90 ημέρες και αξιοποιεί όλες τις πληροφορίες που εσείς θα δώσετε, προκειμένου να σας ταυτοποιήσει. Για το λόγο αυτό είναι σημαντικό να απευθυνθείτε αμέσως στο γκισέ αποσκευών της αεροπορικής εταιρείας και να τους παράσχετε μια όσο το δυνατόν πιο λεπτομερή περιγραφή.
• Αν η αποσκευή σας εντοπιστεί γρήγορα και φορτωθεί στην επόμενη πτήση, τότε η αεροπορική εταιρεία θα σας την παραδώσει εκεί όπου εσείς έχετε επιλέξει μέσα σε λίγες ώρες. Φροντίστε να έχετε δώσει ακριβή στοιχεία του τόπου παράδοσης της αποσκευής καθώς και το τηλέφωνό σας. Αν η αποσκευή σας έχει προωθηθεί σε λάθος αεροδρόμιο, τότε ίσως να χρειαστούν δυο-τρεις μέρες (ή και παραπάνω) μέχρι να την παραλάβετε.

ΤΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΕΧΟΥΜΕ

Αν η αποσκευή σας χάσει το δρόμο της, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες προβλέπουν ένα χρηματικό ποσό προκειμένου να αγοράσετε είδη πρώτης ανάγκης ή αποζημίωση για τις αγορές που κάνατε προκειμένου να καλύψετε τις απώλειες. Αυτό, όμως, συνήθως συμβαίνει στην περίπτωση που βρίσκεστε σε μακρινό προορισμό και πάντοτε εξαρτάται από την εταιρεία.

Επίσης, η αεροπορική υποχρεούται να σας αποζημιώσει για την αξία των αντικειμένων που βρίσκονταν μέσα στη χαμένη βαλίτσα, αλλά μην περιμένετε ότι θα πάρετε πίσω όσα είχατε ξοδέψει για να αγοράσετε τα πράγματά σας. Θα γίνει μια εκτίμηση της τρέχουσας αξίας τους, συνυπολογίζοντας και τη φθορά χρήσης. Με λίγα λόγια, τα χρήματα της αποζημίωσης συνήθως δεν είναι σημαντικά, όμως σίγουρα κάπου θα σας φανούν χρήσιμα. Για να μπορέσετε να πάρετε την όποια αποζημίωση, θα πρέπει -εκτός από τη δήλωση απώλειας- να έχετε καταθέσει και έγγραφη αξίωση αποζημίωσης.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ε.Ε., ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωση έως και 1.100 ευρώ περίπου ανά χαμένη αποσκευή, ενώ στην Αμερική το ποσό αυτό ανεβαίνει στα 3.400 δολάρια ανά επιβάτη.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, ωστόσο, η αποζημίωση είναι πολύ μικρότερη, καθώς οι αεροπορικές ζητούν αποδείξεις αγοράς των αντικειμένων της βαλίτσας, ενώ πολλές φορές προσπαθούν να ρίξουν την ευθύνη κάπου αλλού, όπως στη συνεργαζόμενη εταιρεία που πραγματοποίησε την πτήση ανταπόκρισης. Βάσει νόμου, πάντως, υπεύθυνη είναι η τελευταία αεροπορική εταιρεία με την οποία ταξιδέψατε, ανεξαρτήτως υπαιτιότητας. Ολες οι εταιρείες έχουν συμφωνήσει μεταξύ τους σε αυτό.

Πού καταλήγουν οι χαμένες αποσκευές

Στις σπάνιες περιπτώσεις που η αποσκευή σας δεν εντοπιστεί, πού νομίζετε ότι καταλήγει; Φυσικά, δεν είναι δυνατόν να φυλάσσονται επ’ αόριστον στο αεροδρόμιο ή σε κάποιον άλλο σχετικό χώρο. Αν μετά από 90 ημέρες δεν έχει καταφέρει κανείς να σας συνδέσει με την αποσκευή σας, τότε αυτή θα καταλήξει σε κάποιο γραφείο δημοπρασιών που αγοράζει τις χαμένες βαλίτσες και πουλάει στη συνέχεια το περιεχόμενό τους. Για παράδειγμα, στη Βρετανία, το γραφείο δημοπρασιών Greasbys στο Tooting στο Νότιο Λονδίνο πραγματοποιεί τέτοιες δημοπρασίες κάθε Τρίτη και τα κέρδη πηγαίνουν σε φιλανθρωπικούς σκοπούς. Στις ΗΠΑ το αντίστοιχο μεγαλύτερο γραφείο είναι το Unclaimed Baggage Centre στην Αριζόνα, το οποίο αγοράζει τις χαμένες αποσκευές από όλα τα μεγάλα αεροδρόμια των ΗΠΑ και πουλάει τόσο τις ίδιες όσο και το περιεχόμενό τους σε πολύ συμφέρουσες τιμές.

Και αν η βαλίτσα καταστραφεί;

Μετά από όλα τα παραπάνω, μάλλον θα πρέπει να θεωρήσετε τον εαυτό σας τυχερό αν η βαλίτσα σας εμφανιστεί στον ιμάντα, έστω κατεστραμμένη. Καλό είναι, όμως, να προχωρήσετε και πάλι στις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να αποζημιωθείτε. Πρώτα από όλα, πρέπει να τσεκάρετε την κατάσταση της βαλίτσας σας μόλις την παραλάβετε. Δηλώστε το οποιοδήποτε πρόβλημα πριν αναχωρήσετε από το αεροδρόμιο, καθώς μετά την απομάκρυνση από το ταμείο… ουδέν λάθος αναγνωρίζεται. Η φωτογραφία της αποσκευής, που είπαμε παραπάνω, θα ενισχύσει τα επιχειρήματά σας απέναντι στην αεροπορική εταιρεία. Ελαφριά σκισίματα ή τσακίσματα, βέβαια, σπάνια αποζημιώνονται.

Πριν προβείτε σε οποιαδήποτε ενέργεια επισκευής ή αντικατάστασης της αποσκευής σας, ρωτήστε τον αρμόδιο υπάλληλο της αεροπορικής εταιρείας τι ακριβώς προβλέπεται και, φυσικά, θα πρέπει να παράσχετε τις αποδείξεις επισκευής ή αγοράς.

Οι νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία του επιβάτη

Τις καλύτερες λύσεις σε ό,τι αφορά τις αποσκευές παρέχει για άλλη μία φορά η τεχνολογία. Ιδού μερικές: Η ReboundTAG (www.reboundtag.com) και η SuperSmartTag (www.supersmarttag.com) είναι δύο παρόμοιες λύσεις ηλεκτρονικής ετικέτας με τσιπάκια, τα οποία μπορούν να συνδέσουν την αποσκευή με τον ιδιοκτήτη της μέσω μιας διαδικτυακής πλατφόρμας. Το κόστος τους κυμαίνεται από 13 έως 35 ευρώ και περιλαμβάνει απεριόριστα δρομολόγια και ετήσια συνδρομή στη σχετική πλατφόρμα.

Επίσης, στις αρχές της επόμενης χρονιάς η Lufthansa θα λανσάρει τη νέα βραβευμένη «Ηλεκτρονική Ετικέτα Rimowa», μια mobile εφαρμογή με την οποία οι επιβάτες θα είναι σε θέση να κάνουν check-in στις αποσκευές τους από το σπίτι τους ή εν κινήσει. Με ένα μόνο κλικ θα μπορούν να μεταφέρουν δεδομένα από την ηλεκτρονική κάρτα επιβίβασης (που βρίσκεται στο smartphone τους) στην αποσκευή που θα είναι εξοπλισμένη με την «Ηλεκτρονική Ετικέτα Rimowa», μέσω Bluetooth.

Τέλος, η Delta παρέχει στους επιβάτες της μια δωρεάν εφαρμογή για το κινητό τους, η οποία, μεταξύ άλλων, μπορεί να εντοπίζει την αποσκευή ακόμη και εν πτήσει. Απλώς εισάγετε τον αριθμό της απόδειξης παραλαβής της αποσκευής σας (ή σκανάρετε το barcode του αποκόμματος με το smartphone σας) και μπορείτε να ακολουθήσετε την αποσκευή σας από την αναχώρηση έως την άφιξη. Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη για iPhone, Windows Phone, Android και BlackBerry. Μπορείτε να την κατεβάσετε στο www.delta.com.

Πηγή: kathimerini.gr

Αρθρογράφος

mm
Ανδριανή Λοϊζίδου

Η Ανδριανή έχει σπουδάσει Δημοσιογραφία και Νομική στο Cambridge της Αγγλίας. Έχει δουλέψει σε διεθνούς φήμης εκδοτικούς οίκους και έχει διδάξει Αγγλικό Δίκαιο σε Ακαδημαϊκό επίπεδο.