Στο 1,8% ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο, λόγω εκτίναξης των τιμών στα καύσιμα

10 Νοεμβρίου 201814:44

Στα υψηλότερα επίπεδα των 6,5 τελευταίων ετών διαμορφώθηκε ο δείκτης τιμών καταναλωτή τον Οκτώβριο του 2018, με τις πληθωριστικές πιέσεις να προέρχονται κυρίως από την εκτόξευση στα ύψη των τιμών των καυσίμων και κυρίως του πετρελαίου θέρμανσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο σε 1,8%, τιμή που αποτελεί την υψηλότερη από τον Απρίλιο του 2012 (1,9%). Από τον Μάρτιο του 2013 μέχρι τον Νοέμβριο του 2016 η ελληνική οικονομία χαρακτηριζόταν από αρνητικό πληθωρισμό, ενώ στη συνέχεια ο δείκτης τιμών καταναλωτή εμφάνισε θετική μεταβολή, χωρίς όμως να φθάσει το 1,8%. Οι αυξήσεις του δείκτη τιμών καταναλωτή, άλλωστε, που καταγράφηκαν το 2017 οφείλονταν σε σημαντικό βαθμό στην επίδραση της αύξησης σειράς έμμεσων φόρων και τελών (ειδικός φόρος κατανάλωσης σε καφέ, μπίρα, τέλη τηλεφωνίας κ.λπ.).

Συγκεκριμένα, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης τον Οκτώβριο του 2018 εμφανίζεται αυξημένη κατά 21,8% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2017, ενώ σημαντικές ανατιμήσεις παρατηρούνται ακόμη στο φυσικό αέριο (15,7%), στο πετρέλαιο κίνησης (15,4%) και τη βενζίνη (10,1%), με τα ελληνικά νοικοκυριά να αισθάνονται μάλλον τυχερά για την καλοκαιρία και τις υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν το προηγούμενο διάστημα.

Το προϊόν, πάντως, στο οποίο καταγράφεται η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση σε ετήσια βάση είναι οι πατάτες, οι οποίες τον φετινό Οκτώβριο πωλούνταν κατά 38,8% ακριβότερα σε σχέση με έναν χρόνο πριν, εξέλιξη η οποία οφείλεται στη μειωμένη παραγωγή από τις εκτεταμένες βροχοπτώσεις και χαλαζοπτώσεις την άνοιξη και το καλοκαίρι. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι το προϊόν με την πέμπτη μεγαλύτερη αύξηση τιμών, 13,2%, ήταν τα νωπά λαχανικά.

Από την άλλη, τα πέντε προϊόντα με τις μεγαλύτερες μειώσεις τιμών σε ετήσια βάση –μειώσεις οι οποίες ήταν πολύ μικρότερες σε σχέση με τις αυξήσεις– είναι τα ακόλουθα: ελαιόλαδο (6,3%), κρασιά (3,4%), υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης (3,3%), οπτικοακουστικός εξοπλισμός – υπολογιστές – επισκευές (3,1%) και διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (2,3%).

Στις βασικές ομάδες αγαθών και υπηρεσιών αυξήσεις σε ετήσια βάση καταγράφηκαν στις ακόλουθες:

– 2% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης των τιμών σε ψωμί (0,8%), ζυμαρικά (3,8%), νωπά ψάρια (2,4%), μοσχάρι (0,6%), πουλερικά (1,8%), γαλακτοκομικά και αυγά (1,9%), νωπά φρούτα (2,4%), νωπά λαχανικά και πατάτες.

– 1,2% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω κυρίως της αύξησης κατά 1,9% των τιμών καπνού.

– 3,7% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω της κυρίως προαναφερθείσας αύξησης στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και του φυσικού αερίου.

– 0,8% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κατά 2,3% των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.

– 4,3% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης των τιμών της βενζίνης, του πετρελαίου κίνησης και των αεροπορικών εισιτηρίων (4,3%).

– Επίσης 4,3% στις «Επικοινωνίες», λόγω ανατίμησης 4,6% στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

– 1,3% στην ομάδα «Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια».

Έντυπη

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr