«Η Συνεργασία. Το Συμβόλαιο του Χόλιγουντ με τον Χίτλερ»

8 Αυγούστου 201322:19

Αυτός είναι ο τίτλος του βιβλίου του Μπεν Ούρβαντ για τις πρακτικές των κινηματογραφικών στούντιο τη δεκαετία του ’30

Στοιχεία για τη στενή συνεργασία αμερικανικών εταιρειών-κολοσσών του Χόλιγουντ με τη ναζιστική λογοκρισία και διπλωματία καθ’ όλη τη δεκαετία του 1930 φέρνει στο φως βιβλίο του μεταδιδακτορικού ερευνητή του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, Μπεν Ούρβαντ, αποκαλύπτοντας παράλληλα τη σκοτεινή πλευρά της χρυσής εποχής του αμερικανικού κινηματογράφου.

Το απόσπασμα του βιβλίου «Η Συνεργασία. Το Συμβόλαιο του Χόλιγουντ με τον Χίτλερ», που αποκαλύπτει το εύρος της συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών, δημοσίευσε κατ’ αποκλειστικότητα το αμερικανικό περιοδικό «Hollywood Reporter» στο τελευταίο τεύχος του.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνονται στο δημοσίευμα, καταδεικνύεται ότι οι ναζί απειλούσαν να απαγορεύσουν τις προβολές αμερικανικών ταινιών στη Γερμανία, εκτός κι αν τα στούντιο παραγωγής συνεργάζονταν μαζί τους.

Συνολικά από το 1933, που ο Χίτλερ και η συμμορία του πήραν την εξουσία, 250 αμερικανικές ταινίες προβλήθηκαν στη Γερμανία, που μέχρι τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για τις αμερικανικές ταινίες.

SUNERGASIA-XITLER-XOLUGOUNT2

Η συνεργασία Χόλιγουντ και ναζιστικού καθεστώτος, σύμφωνα με το βιβλίο και το δημοσίευμα, συνεχίστηκε μέχρι το 1940 γιατί οι επιχειρηματίες της RKO, της MGM, της 20th Century Fox, της Universal και της Paramount θεωρούσαν ότι θα έχαναν σημαντικά έσοδα σε περίπτωση που οι ναζί απαγόρευαν τις ταινίες τους ή διέκοπταν τη συνεργασία μαζί τους. Ο άνθρωπος-κλειδί στην όλη υπόθεση ήταν ο πρόξενος της Γερμανίας στο Λος Αντζελες, ο ναζί Γκέοργκ Γκίσλινγκ. Ο ρόλος του ήταν η αστυνόμευση των παραγωγών της αμερικανικής βιομηχανίας του θεάματος.

Η αρχή της παρέμβασης της ναζιστικής λογοκρισίας, διπλωματίας και γραφειοκρατίας, ξεκινάει ήδη από το 1930, στην ταινία «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο» της Universal. Η ταινία θεωρείται ότι αποδίδει πιστά τη φρίκη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και είχε προκαλέσει την οργή των ναζί, αφού έδειχνε τη γερμανική ήττα.

Στην πρεμιέρα της στο Βερολίνο 300 μέλη του ναζιστικού κόμματος άρχισαν να φωνάζουν κατά τη διάρκεια της προβολής και πέταξαν βόμβες βρωμιάς και ποντίκια στην αίθουσα, ενώ ο Γιόζεφ Γκέμπελς έβγαλε λόγο λέγοντας ότι η ταινία είχε σκοπό να καταστρέψει την εικόνα της Γερμανίας.

Λίγες μέρες αργότερα η επιτροπή λογοκρισίας έκρινε ότι η ταινία πρέπει να απαγορευτεί. Τον Αύγουστο της επόμενης χρονιάς ο Γερμανός πρόεδρος της Universal Καρλ Λέμλε παρουσίασε μια αλλαγμένη κόπια του φιλμ. Σιγά σιγά όλες οι εταιρείες του Χόλιγουντ πέρναγαν από τα γραφεία της γερμανικής λογοκρισίας.

Μέχρι και την ανάμιξη των Η.Π.Α. στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, που σηματοδοτεί την αλλαγή κλίματος, αυτή η συνεργασία συνεχιζόταν με όλα σχεδόν τα μεγάλα στούντιο, με τα σενάρια να λογοκρίνονται και να αναδιαμορφώνονται στα γραφεία Γερμανών «ιθυνόντων», ονόματα Εβραίων συντελεστών να σβήνονται από τα credits, σκηνές να ξαναγυρίζονται και ολόκληρες ταινίες να μη βλέπουν ποτέ το πράσινο φως για την κυκλοφορία τους.

Πηγή : ΣΙΝΕΜΑ

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr