Βελτιωμένο το Μάρτιο το οικονομικό κλίμα στην Περιφέρεια ΑΜΘ. Τι έδειξε έρευνα του ΔΠΘ

7 Απριλίου 201522:20

Για πρώτη φορά στην Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης καταρτίστηκε ο οικονομικός δείκτης «DUTHEconomicSentimentIndex» από ερευνητική ομάδα του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΔΠΘ. Ο δείκτης αυτός καταγράφει το οικονομικό κλίμα της περιοχής γενικά αλλά εξειδικεύεται και στους νομούς Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Δράμας και Καβάλας. Η έρευνα γίνεται μέσω τηλεφωνικής δημοσκόπησης.


Ποιοι συμμετέχουν
GOGASXRYSANTHIDOUΟ Περικλής Γκόγκας, αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και η Ευθυμία Χρυσανθίδου, υποψήφια διδάκτορας είναι οι επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας.

Η ερευνητική ομάδα αποτελείται επίσης από 20 προπτυχιακούς φοιτητές του τμήματος που είναι οι: Αναστάσιος Αποστολόπουλος, Εμμανουήλ-Μιλτιάδης Βάρδας, Θεοφανώ Γκαήλα, Σταυρούλα Δημητρακοπούλου, Βασιλική Δραγκόλα, Αθανάσιος Καβουρτζικλής, Αναστασία Καλαμακίδου, ΦιλιώΚαραμπίνη, Στυλιανός-Μιλτιάδης Λιάκος, Ευαγγελία Μαυροδοπούλου, Αναστάσιος Μεσινέζης, Αικατερίνη Μουσκάτ, Χρυσούλα Μαρία Μπαμπολίδου, Ευθύμης Παντελίδης, Ορέστης Πισκιούλης, Ειρήνη Σταμούλη, Σταύρος Τουμπάρης, ΡαφαηλίαΤσομπανούδη, ΈμιλυΧάριση, Ιωάννα Χατζοπούλου.

Ποιοι παίρνουν μέρος

Στην έρευνα συμμετείχαν περίπου 1000 νοικοκυριά από τους πέντε νομούς της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης μέσω τηλεφωνικής δημοσκόπησης με τυχαία δειγματοληψία.
Τι είναι οι Δείκτες Οικονομικής Αίσθησης

Οι Δείκτες Οικονομικής Αίσθησης βασίζονται σε διαφορετικούς συνδυασμούς των αποκρίσεων των ερωτηθέντων σε πέντε ερωτήματα. Η δημοσκόπηση πραγματοποιήθηκε το διάστημα 01 Φεβρουαρίου έως 31 Μαρτίου και οι ερωτηθέντες έπρεπε να βαθμολογήσουν την γενική αίσθηση που έχουν (αρνητική, θετική, ουδέτερη) σε πέντε κατηγορίες:
1.    Τρέχουσες επιχειρηματικές συνθήκες
2.    Επιχειρηματικές συνθήκες για τους επόμενους 6 μήνες
3.    Τρέχουσες συνθήκες απασχόλησης
4.    Συνθήκες απασχόλησης για τους επόμενους 6 μήνες
5.    Συνολικό οικογενειακό εισόδημα για τους επόμενους 6 μήνες

Απαντώντας σε αυτά τα ερωτήματα, η ερευνητική ομάδα του Δ.Π.Θ. καταφέρνει να μετρήσει πόσο αισιόδοξοι ή απαισιόδοξοι είναι οι πολίτες την τρέχουσα περίοδο αλλά και στο άμεσο μέλλον.Συγκεκριμένα εξάγονται τέσσερις δείκτες:
1.    Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος, που αντικατοπτρίζει πώς νιώθουν οι πολίτες για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση της χώρας.
2.    Ο Δείκτης Επιχειρηματικού Κλίματος, που αντικατοπτρίζει τις προσδοκίες και την αίσθηση που έχουν οι πολίτες για την απασχόληση και την επιχειρηματικότητα.
3.    Ο Δείκτης Καταναλωτικού Κλίματος, που αντικατοπτρίζει πώς νιώθουν οι πολίτες για την τρέχουσα κατάσταση στην αγορά.
4.    Ο Δείκτης Καταναλωτικών Προσδοκιών, που αντικατοπτρίζει πώς νιώθουν οι πολίτες για την μελλοντική πορεία της αγοράς.
Οι αναλυτές πιστεύουν πως με την συνεχόμενη μελέτη των Δεικτών Οικονομικής Αίσθησης σε βάθος χρόνου έξι μηνών ή ενός χρόνου, δημιουργείται ένα αξιόλογο εργαλείο μελέτης του βαθμού αισιοδοξίας που έχουν οι πολίτες για την οικονομική ευημερία. Η έρευνα του τμήματος Οικονομικών Επιστημών βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.

Που αλλού γίνεται στο εξωτερικό
Αυτού του είδους οι δειγματοληπτικές έρευνες για την Οικονομική Αίσθηση των Πολιτών ξεκίνησε το 1967 από το Conference Board, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που συνδέει και μελετά πάνω από 2000 επιχειρήσεις με βασικό της στόχο να εντοπίζονται εγκαίρως τα προβλήματα και οι προσδοκίες των καταναλωτών για το μέλλον. Παρόμοιες έρευνες διεξάγουν πολλά διεθνή πανεπιστήμια, με πιο γνωστό τον  ConsumerSentimentIndex του UniversityofMichigan που διανέμεται από την ThomsonReuters. Επίσης, ανάλογοι δείκτες ανακοινώνονται μηνιαία από τον Ο.Ο.Σ.Α., την Ευρωπαϊκή Ένωση και το BureauofEconomics των Η.Π.Α.

Συμπεράσματα έρευνας    
•    Οι περισσότεροι οικονομικοί δείκτες βελτιώθηκαν τον Μάρτιο.
•    Τον Μάρτιο ο Δείκτης Οικονομικού κλίματος παρουσιάζει ομοιογένεια μεταξύ των νομών της Θράκης, ενώ οι πολίτες της Καβάλας και της Δράμας φαίνονται πιο απαισιόδοξοι για το μέλλον.
•    Παρόμοιο φαινόμενο εντοπίζεται και στον Δείκτη Επιχειρηματικού Κλίματος.
•    Οι πολίτες του νομού Δράμας φαίνονται να επηρεάζονται πιο αρνητικά από όλους τους υπόλοιπους νομούς από τις τρέχουσες οικονομικές εξελίξεις. Παρουσιάζει την μικρότερη αύξηση του Δείκτη Οικονομικού κλίματος και του Δείκτη Καταναλωτικού κλίματος ενώ είναι ο μόνος νομός που παρουσιάζει μείωση το μήνα Μάρτιο στο Δείκτη Επιχειρηματικού κλίματος και τον Δείκτη Καταναλωτικών Προσδοκιών.
•    Πιο αισιόδοξοι αντίθετα φαίνονται να είναι οι πολίτες των Ν. Ροδόπης και Ν. Καβάλας.

Αναλυτικά τα γραφήματα:

deiktis11 deiktis22
deiktis 3deiktis 4deiktis 5deiktis 6deiktis 7deiktis 8deiktis 9deiktis 10

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr