komvos_kalitheas

Μ. Τερζόγλου: Θέλουμε κυκλικούς κόμβους στην Ξάνθη αλλά δεν είναι πάντοτε εφικτό.

12 Ιουλίου 201106:34

komvos_kalitheasΤην άποψη ότι οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου και οι μελετητές είναι υπέρ της κατασκευής  κυκλικών κόμβων στις διασταυρώσεις της Ξάνθης, αντί για την εγκατάσταση φωτεινών σηματοδοτών, εκφράζει μιλώντας στο XanthiPress.gr  ο αρμόδιος μηχανικός για τις συγκοινωνιακές μελέτες του Δήμου Ξάνθης, Μελέτης Τερζόγλου.

Μετά τη δημόσια συζήτηση που προέκυψε για την προσαρμογή της Ξάνθης στα ευρωπαϊκά δεδομένα, όπου οι κυκλικοί κόμβοι (roundabouts) αντικαθιστούν  διασταυρώσεις με πολλούς φωτεινούς σηματοδότες, – και με αφορμή το ατύχημα στην οδό Σάρδεων- ο μηχανικός της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ξάνθης αναφέρει ότι η πρώτη η λύση που εξετάζεται σε κάθε κόμβο είναι η κυκλική πορεία  και μόνο αν αυτή δεν είναι εφικτή, επιλέγεται η λύση του σηματοδότη.

Δεν βολεύουν πάντα οι περιστάσεις

Όπως αναφέρει, η ελάχιστη διάμετρος που απαιτείται ως μίνιμουμ προδιαγραφών για την κατασκευή (12 – 16 μέτρα) σπάνια συναντάται μέσα στην Ξάνθη, όπως συνέβη και στη Σάρδεων όπου έγινε συμβατικός κόμβος. . «Σκέψεις υπήρξαν ακόμη για το μεγάλο κόμβο της πόλης, στην είσοδο από Καβάλα, όπου αρχικά σχεδιάστηκε κυκλική πορεία. Όμως στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε λόγω προβλημάτων και απαλλοτριώσεων που απαιτήθηκαν.» αναφέρει. Το ίδιο πρόβλημα υπήρξε και στη σύνδεση της Επέκτασης Σάρδεων με την οδό Αιμοδότη – στο έργο που δημοπρατείται τον τελευταίο καιρό- όπου τελικά δεν θα γίνει κυκλική πορεία, όπως συνέβη και παρακάτω, στον κόμβο Ηλιουπόλεως και Αιμοδότη που τελείωσε πρόσφατα.

Γιατί STOP και όχι ανάποδο τρίγωνο

Παράλληλα,  σε ερώτηση για το γεγονός ότι επιλέγεται η τοποθέτηση πινακίδων STOP και όχι «υποχρεωτικής παραχώρησης προτεραιότητας» (ανάποδο τρίγωνο) απαντά ότι θεωρητικά είναι όντως λανθασμένη αλλά έχει επιλεγεί σαν λύση εξαιτίας της κακής οδηγικής συμπεριφοράς  των ξανθιωτών. «Υπερβάλλουμε με τα STOP αλλά είναι ο μόνος τρόπος να διακόψουν ταχύτητα οι οδηγοί και,τελικά, τις εκλαμβάνουν ως  παραχώρηση προτεραιότητας και ο κόμβοι λειτουργούν ικανοποιητικά.» αναφερει ο μηχανικός του Δήμου Ξάνθης.

Κυκλικός κόμβος σχεδιάζεται στη διασταύρωση Καλλιθέας-Νεάπολης

Μάλιστα, όπως αναφέρει στο XanthiPress.gr ο μηχανικός του Δήμου, η προβληματική διασταύρωση που συνδέει την Καλιθέα με τη Νεάπολη και  διακόποτεται από τον Περιφερειακό της Χρύσας (εικόνα 1) , είναι ένας κόμβος όπου η λύση είναι εφικτή και σχεδιάζεται η περίπτωση να δημιουργηθεί υποχρεωτική κυκλική πορεία. (το προσχέδιο της μελέτης στην εικόνα 2)

Παρότι είναι ακόμη νωρίς για την κατασκευή εντούτοις φαίνεται ότι τεχνικά είναι εφικτή η λύση του κυκλικού κόμβου για την επίμαχη διασταύρωση.  Το έργο αυτό έρχεται να προστεθεί στον κόμβο της Πλατείας Μπαλτατζή που ανανεώθηκε πρόσφατα, σε αυτό της οδού  Τυρολόης (2ο Δημοτικό)  και της Οδού Κατσώνη (προς Κιμμέρια) που είναι οι πιο πρόσφατοι κυκλικοί κόμβοι. Μάλιστα, αναφέρεται ότι οι κόμβοι αυτοί οριακά, ίσως και παράτυπα, κάλυψαν τις ελάχιστες προδιαγραφές της κυκλικής πορείας.

Α. Πλέσιας: Απαιτείται προσαρμογή όλου του συστήματος στα ευρωπαϊκά δεδομένα.

Πάντως, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Παραρτήματος Θράκης του Τεχνικού Επιμελητηρίου που κλήθηκε να σχολιάσει τις θέσεις του Μ. Τερζόγλου, παρά τις θετικές προθέσεις του που διαπιστώνει από τον αρμόδιο μηχανικό  του Δήμου Ξάνθης, αναφέρει  ότι η αναγκαιότητα για κυκλικούς κόμβους – που έχει εδραιωθεί στην Ευρώπη- όπως συμβαίνει συχνά,  απαιτεί ένα χρόνο προκειμένου να διαχυθεί σε όλο το φάσμα των παραγόντων των αρχών της Ελλάδας και δεν αρκεί μόνο ένας μελετητής για να αλλάξει τη νοοτροπία μιας  πόλης. Θεωρεί  πάντως ότι γίνονται βήματα προς της σωστή κατεύθυνση.

komvos_kalithea

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr