Η μελλοντική εικόνα της πόλης στο “φως”. Παρουσιάστηκαν τα 2 σενάρια της κυκλοφοριακής μελέτης για την Ξάνθη

21 Οκτωβρίου 201422:35

Την πολυσυζητημένη κυκλοφοριακή μελέτη για την πόλη της Ξάνθης παρουσίασαν οι υπεύθυνοι της αναδόχου μελετητικής εταιρίας, και συζήτησαν τα μέλη της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, το βράδυ της Τρίτης. 20141021_202340

Η μελέτη ολοκληρώνει την Α’ Φάση της,  παρουσιάζει την υφιστάμενη κατάσταση με την κυκλοφορία  στην  πόλη και προχωρά σε προτάσεις για διάφορα σενάρια με βάση τις ανάγκες της πόλης και όσα προβλέπονται στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο και τις απόψεις των φορέων που συμμετέχουν στην Επιτροπή Παρακολούθησης.  Υπακούει σε μια συνολική φιλοσοφία για τη δημιουργία συνείδησης σε ένα σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας και διαχειρίζεται το κέντρο της πόλης με σύγχρονο τρόπο. Στο επίκεντρο είναι ο άνθρωπος, σύμφωνα με τη μελέτη καθώς προσαρμόζεται σε ένα νέο μοντέλο πόλης., ανέφεραν τα μέλη της μελετητικής ομάδας τψν Μαρίας Δόσιου- Αργύρη Πλέσια

Τα δύο βασικά σενάρια για νέες πεζοδρομήσεις

Το πρώτο σενάριο προβλέπει την πεζοδρόμηση της 28ης Οκτωβρίου από την Πλατεία Ελευθερίας μέχρι την Κεντρική Πλατεία. Το δεύτερο σενάριο προβλέπει την πεζοδρόμηση της 28ης Οκτωβρίου από την Τσιμισκή μέχρι την Πλατεία και της οδού Καραολή από το ύψος της Τσιμισκή μέχρι την Πλατεία. Ταυτόχρονα θα γίνει διπλής κυκλοφορίας η οδός Τσιμισκή  και θα αντιδρομηθούν οι οδοί Θερμοπυλών και Θήρας.

20141021_203422~2Στο ένα σενάριο προβλέπεται η πεζοδρόμηση της 12 Αποστόλων εκτός από το τμήμα μεταξύ Κουγιουμτζόγλου και Πλατείας Ελευθερίας που αλλάζει φορά, όπως και το τμήμα της Κουγιουμτζογλου μεταξύ Μπρωκούμη και 28ης. Διαφορετικά, η ευρύτερη περιοχή Καπναποθηκών θα πρέπει να μετατραπεί σε περιοχή ήπιας διέλευσης καθώς είναι ο δρόμος με τα περισσότερα ατυχήματα σε όλη την πόλη ! Μάλιστα η μελετητική ομάδα παρουσίασε τα στοιχεία από την καταγραφή των ατυχημάτων, που είναι τρομακτικά κατά μήκος της οδού και ειδικά στη διασταύρωση με την οδό Βουλγαροκτόνου (εικόνα δεξιά)

Ποδηλατόδρομος σε όλη την 28ης Οκτωβίου !

20141021_210616Ιδιαίτερα θετική εντύπωση προκάλεσε η πρόβλεψη για δημιουργία ποδηλατοδρόμου σε όλο το μήκος της οδού 28ης Οκτωβρίου διατηρώντας μία σειρά στάθμευσης για ΙΧ.  Από τις δυο προτάσεις χάνονται περίπου 250 ή 450 θέσεις πάρκινγκ ( από τις 1.188 θέσεις σήμερα, μειώνονται σε 945 ή σε 750 θέσεις) αλλά προβλέπονται νέοι οργανωμένοι χώροι στάθμευσης σε διάφορους χώρους που σε συνδυασμό με τους ιδιωτικούς χώρους που ανεγείρονται, θα αναπληρώσουν τις χαμένες θέσεις. Πρακτικά το έλλειμμα  σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση είναι 90 θέσεις και οι μελετητές διαβεβαιώνουν ότι με βάση τις μετρήσεις τους, μετά την εφαρμογή της μελέτης θα επαρκούν οι χώροι στάθμευσης ενώ θα έχει διευκολυνθεί η κίνηση πεζών και ποδηλάτων. Η παλιά πόλη , σύμφωνα με τη μελέτη θα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο από τους μόνιμους κατοίκους και χρειάζεται μια ξεχωριστή μελέτη για τις λειτουργίες τροφοδοσίας και κοινής ωφέλειας.

Κυκλικοί κόμβοι παντού περιμετρικά και μέσα στο κέντρο

Η μελέτη προβλέπει την κατάργηση σχεδόν όλων των σηματοδοτών που υπάρχουν σε κόμβους με την κατασκευή κυκλικών κόμβων. Πιο αναλυτικά ένας κυκλικός κόμβος στην είσοδο από Κομοτηνή, ένας  κυκλικός κόμβος στο Αμοιρίδειο και ένας διπλός στην είσοδο από Καβάλα (με ρύθμιση κυκλοφορίας σε εύρος 270 μοιρών)  είναι οι τρεις κόμβοι που ιεραρχούνται στην κορυφή. Επίσης προβλέπονται κυκλικοί κόμβοι στις διασταυρώσεις Μεσολογγίου-Σάρδεων, Βλαχοπούλου-Σάρδεων, Σάρδεων- 4η ς Οκτωβρίου, Περικλέους-Σάρδεων,, Μεσολογγίου-Βενιζέλου και επανεξετάζεται η περίπτωση του κόμβου Περικλέους-Αν.Δημητρίου και ο κόμβος της Ηλιουπόλεως- Εθ. Αιμοδότη. Λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα για τις ροές και τους πεζούς γύρω από σχολικά συγκροτήματα, δημιουργώντας σχολικούς δακτυλίους.

Δημιουργεί, σταδιακά, έναν εσωτερικό και έναν εξωτερικό δακτύλιο κίνησης παράλληλα με συμπληρωματικές ρυθμίσεις όπως η δημιουργία ενός νέου ασφαλούς κόμβου στη διάβαση του τρένου, επί της Δημοκρίτου, προκειμένου να λειτουργήσει η περιμετρική οδός που συνδέει τις δύο εισόδους της πόλης. Μακροπρόθεσμα, προβλέπεται και επέκταση της Περιφερειακής Οδού  προκειμένου να οδηγεί, παράλληλα με τη σιδηροδρομική γραμμή, την κίνηση από τη Λ. Στρατού  στο δρόμο προς τα Κιμμέρια. Επίσης προβλέπονται διαπλατύνσεις πεζοδρομίων και δημιουργία ποδηλατοδρόμων σε ένα άξονα Βορρά- Νότου με επιμέρους βρόγχους διακλάδωσης. Προτείνεται η κατάργηση  της αφετηρίας και πλήρης αναδιάρθρωση των γραμμών της αστικής συγκοινωνίας.

Ικανοποίηση και επιμέρους διαφοροποιήσεις από το Δήμαρχο

20141021_202442Ο Δήμαρχος Χαράλαμπος Δημαρχόπουλος εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συνολική εικόνα της μελέτης και επιμέρους ρυθμίσεις όπως  η αμφιδρόμηση της οδού Τσιμισκή που – με μια πιθανή διάνοιξή της μέχρι τη Νομαρχία που ο ίδιος προτείνει- θα μπορούσε να συνδέει τους δύο περιμετρικούς δρόμους της πόλης (Στρατού και Σάρδεων). Επιφυλάξεις εξέφρασε για τη δημιουργία του εσωτερικού δακτυλίου και για τη δυνατότητα να  καλύψει η Θερμοπυλών και η Πλάτωνος το φόρτο της οδού Καραολή ή η Καραολή τον φόρτο της 28ης Οκτωβρίου. Πρότεινε τη δημιουργία δρόμου ήπιας κυκλοφορίας και όχι πεζοδρόμηση για την 28ης Οκτωβρίου, αλλαγές κατευθύνσεων στη Βενιζέλου με εκτόνωση της κίνησης της Βασ. Κωνσταντίνου μέσω της Γ. Μιλτιάδου προς τη Βενιζέλου.

Επίσης μίλησε για τις ανάγκες της πόλης, τα νέα δεδομένα και την περίπτωση να περιληφθεί η Παλιά Πόλη μέσα στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ή να τροποποιηθεί για να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, το περίφημο ΠΔ της Παλιάς Πόλης, κάτι που βρήκε σύμφωνη τη μελετητική ομάδα. Από την πλευρά του ο Δημήτρης Μπένης, της Αντιπολίτευσης διαφώνησε και υποστήριξε ότι οι βαθιές τομές, παρά την αρχική αναστάτωση, οδηγούν σε καλύτερες συνθήκες, όπως έχει αποδειχθεί σε όλες τις πόλεις.

Δεν αλλάζει η σημερινή πλατεία

Πάντως, με βάση όσα ανέφερε ο Δήμαρχος, την πλατεία όπως έχει γίνει σήμερα, “δεν πρόκειται να την πειράξει κανείς”. Μπροστά στις επιφυλάξεις της δημοτικής αρχής για την πεζοδρόμηση της 28ης οι μελετητές ανέφεραν ότι η μελέτη είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει όσα προβλέπει και δεσμεύει το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο που ψηφίστηκε το 2009. Οι μελετητές δέχθηκαν τις περισσότερες επισημάνσεις και συμφώνησαν με την προσπάθεια διάνοιξης της Τσιμισκή προς τις δύο κατευθύνσεις.

Η επιτροπή αποφάσισε να συνεχιστεί η μελέτη με βάση το πρώτο σενάριο (πεζοδρόμηση 28ης Οκτωβρίου από Πλ. Ελευθερίας μέχρι την Πλατεία) λαμβάνοντας υπόψη τις επισημάνσεις της δημοτικής αρχής και τη σχετική εισήγηση της υπηρεσίας που συμφωνεί και προτείνει, μεταξύ άλλων,την προσθήκη ενός κόμβου στην οδό Κλεμανσώ με Τσιμισκή.

Η μελέτη αξιοποίησης μεταβατικών ζωνών γύρω από την Παλιά Πόλη- Γκρεμίζουν την Πυροσβεστική

Μαζί με την κυκλοφοριακή μελέτη, επανήλθε στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, η μελέτη για την αξιοποίηση των μεταβατικών ζωνών, γύρω από την Παλια Πόλη που είχε αναβληθεί προκειμένου να αποφασίσει τη νέα δημοτική αρχή. Τα δύο ακραία σενάρια, ως γνωστόν, προβλέπουν κατεδαφίσεις ολόκληρων τετραγώνων και των κτιρίων του Πανεπιστημίου, και απλώς παρουσιάστηκαν με φιλολογικό ενδιαφέρον για τα μέλη της Επιτροπής

20141021_184734Στα ρεαλιστικά “σενάρια” προβλέπεται μετακίνηση της Πυροσβεστικής από το κτίριο της οδού Ύδρας και διαπλάτυνση του παζαριού, κέντρα ενημέρωσης, συντηρήσεις και αναπλάσεις όψεων σε διάφορα κτίρια, γύρω στο κέντρο της πόλης, ανάπλαση σε κτιριακές μετόπες για διάφορους δρόμους γύρω από την Παλιά Πόλη και στην πλατεία, όπως αυτό της πρώην Εμπορικής, αγορά ακινήτων για τη στέγαση δημοτικών υπηρεσιών, ανάπλαση του Λιμνίου (έργο που μόλις ολοκληρώνεται έτσι κι αλλιώς), η κατεδάφιση ελάχιστων κτιρίων, ανέγερση σχολικού συγκροτήματος και ανάπλαση του κτιρίου της πρώην ΤΕΔΚ, αύξηση θέσεων στάθμευσης στο παζάρι και ποδηλατοδρόμοι.

Για την παλιά πόλη προβλέπονται ευρείες πεζοδρομήσεις αλλά και δυνατότητα χρήσης μίνιμπας και πρόσβασης ΙΧ των κατοίκων σε συγκεκριμένους χώρους.  Με ορίζοντα πενταετίας επελέγη το τρίτο από τα 4 σενάρια, προκειμένου να μελετηθεί περαιτέρω, με βάση και τη σχετική εισήγηση της Τεχνικής Υπηρεσίας. Με βάση αυτό κατεδαφίζεται το κτίριο της Πυροσβεστικής και χωροθετείται ανέγερση  σχολείου στην ευρύτερη περιοχή, όπως προβλέπει το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Η απόφαση ήταν ομόφωνη ενώ στο χώρο του παζαριού προστίθεται πάρκινγκ για τουριστικά λεωφορεία, όπως πρότεινε ο Δήμαρχος. Τέλος οι είσοδοι και έξοδοι της πόλης θα εναρμονιστούν με τα προβλεπόμενα στην Κυκλοφοριακή Μελέτη.

 

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr